Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vroeg einde Italiaanse appelseizoen wakkert buitenlandse concurrentie aan

Halverwege het appelseizoen 2017-2018 blijken de optimistische prognoses die bij aanvang van het seizoen gemaakt werden zeer accuraat te zijn geweest. Na drie seizoenen van overproductie en prijsdalingen heeft de Europese appeloogst van 9 miljoen gezorgd voor een keerpunt en lijkt het evenwicht op de markt eindelijk hersteld te zijn. 

De oogst van VOG Group daalde met 25% en dit is terug te zien in de volumes van alle klassieke rassen: Royal Gala (-15%), Red Delicious (-26%) en Braeburn (-34%). De Golden Delicious oogst werd met een daling van 45% het zwaarst getroffen. De enige uitzonderingen zijn Fuji (-4%) en Granny Smith, waarvan de productie op gelijk niveau lag met die van 2016. 


De productie van vrijwel alle nieuwe clubrassen is gedaald. De volumes Pink Lady daalden met 15% ten opzichte van het voorgaande jaar, terwijl de volumes Kanzi en Envy gelijk bleven ten opzichte van 2016 dankzij nieuw aangeplante boomgaarden. 

Zoals voorspeld bij aanvang van het seizoen zijn Italië en Duitsland de invloedrijkste markten geweest, die het zwaarst getroffen werden door de voorjaarsvorst en waar er tekorten waren aan de twee belangrijkste rassen Golden Delicious en Jonagold. 


Gerhard Dichgans, directeur van VOG

"Ondanks onze positieve vooruitzichten waren wij zelfs verbaasd over de prijsstijgingen en we waren bang dat deze nadelig voor de afzet zouden zijn. Dit was gelukkig niet het geval," legt VOG-directeur Gerhard Dichgans uit. "De afzet verliep zelfs zeer vlot en we verwachten dan ook dat het seizoen eerder zal eindigen." De standaard rassen, die de de laatste paar seizoenen het meest te lijden hebben gehad, hebben nu goede resultaten opgeleverd met prijzen die dichter bij die van de clubrassen liggen."



Op 1 februari waren de voorraden van het VOG Consortium 33% verminderd ten opzichte van het voorgaande jaar, wat een indicatie geeft van de vlotte afzet van de laatste weken. "Onze appelvoorraden bedragen momenteel slechts twee derde van wat zij halverwege het seizoen 2016-2017 waren," voegt de VOG-directeur er aan toe. "De voorraden Golden Delicious zijn 50% lager dan vorig seizoen. De Royal Gala-voorraden zullen de eerste week van maart op zijn en de voorraden Kanzi en Pink Lady respectievelijk eind april en begin mei, een maand eerder dan gebruikelijk."

"Het komt er dus op neer dat het seizoen vroeg ten einde komt en dit biedt buitenlandse appeltelers dan weer kansen om een deel van het marktaandeel dat zij de laatste jaren kwijtraakten te heroveren."



De eerste reactie op het nieuwe imago van het Marlene-merk zijn ook binnen. "De nieuwe styling en merkstrategie zijn zeer goed ontvangen en onze klanten zijn er zeer tevreden over," aldus Dichgans. 

De campagne, die in november van start ging, zal in maart een vervolg krijgen met televisie-commercials in Spanje, Italië, België, Nederland en Noorwegen. 

Voor meer informatie:
VOG Consortium
Tel: +39 0471 592311
Publicatiedatum: