Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




'We benutten exportpotentieel Charentais meloen nog niet ten volle"

"De Charentais meloen is een typisch Frans product met een intens aroma. Het fruit heeft meer smaak dan meloenen uit Zuid-Amerika maar is tegelijk ook kwetsbaarder," vertelt Pascal SauvÍtre van Soldive. "Zuid-Amerikaanse meloenen blijven tot wel twee ŗ drie weken na de oogst goed, terwijl de Charentais meloen maar een week houdbaar is. Dit maakt de export van dit product moeilijk." Om deze reden heeft Soldive een deel van haar productie naar Senegal verplaatst. "Het tropische klimaat maakt het mogelijk om jaarrond te oogsten en hierdoor hebben we veel technisch onderzoek kunnen doen. De houdbaarheid van onze meloenen is nu al verbeterd."

Pascal (links) met zijn collega Yannick Diet



"Wij zijn het enige Franse bedrijf dat deze meloen ook buiten het seizoen aanbiedt. Het is onze doelstelling om de export uit te breiden. In de zomermaanden worden er in Frankrijk veel meloenen gegeten maar in de winterperiode is de consumptie zeer laag. We moeten daarom ook markten buiten Frankrijk ontwikkelen." Soldive exporteert haar Charentais meloenen al naar Singapore, Dubai, ItaliŽ, Zwitserland, BelgiŽ en Duitsland. "De Charentais staat bekend als een premium product en wordt daarom zeer gewaardeerd door speciaalzaken. De vraag blijft groeien."



De Charentais wordt in Frankrijk op grote schaal geteeld. Tot Pascals grote spijt is het moeilijk om samen te werken bij het promoten van deze meloen in het buitenland. De reden hiervan is dat Franse telers het lang niet altijd eens zijn over de naam van deze meloen. "Helaas geven telers die zich buiten de regio Charentes bevinden de meloen andere namen, zoals Cavaillon meloen. Dit maakt het er niet gemakkelijker op want over de grens is de meloen bekend onder de naam Charentais, wat tevens de echte en historische naam is. We proberen het product in Senegal, Marokko en de rest van Europa te promoten. Vanwege de onenigheid moeten we dit individueel doen, terwijl we door meer samen te werken onze potentiŽle markt juist zouden kunnen vergroten."



Soldive werd in 1963 opgericht en teelt sindsdien Charentais meloenen. 

Voor meer informatie: 
Soldive


Publicatiedatum: 14-2-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: