Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten klaar voor meer invloed op voedselprijs

Mogelijkheid om teler naar eigen inzicht extra te betalen lijkt interessant voor consumenten. ABN AMRO en GfK hebben in kaart gebracht of consumenten openstaan voor meer invloed op de voedselproductie. Ze ondervroegen 1.072 consumenten naar hun informatiebehoefte bij vier populaire fruitsoorten: peren, mango's, avocado's en bananen. 37 procent geeft aan te willen weten welke prijs een teler voor zijn producten krijgt. Voor consumenten in de leeftijd tussen 18 en 39 jaar is dit 50 procent. Volgens ABN AMRO vinden steeds meer consumenten het belangrijk dat telers een leefbaar inkomen hebben. Bijna een vijfde geeft aan dat zij graag een mogelijkheid willen hebben om de fruitteler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen.



Meer inzicht in verborgen kosten helpt bij maken duurzame keuzes
Betrokken consumenten willen meer inzicht in de fruitketen en hebben de behoefte hierbij proactief invloed uit te oefenen. Dit betekent volgens ABN AMRO wel dat zij zich bewust moeten zijn van de productieomstandigheden voordat zij over productiewijze en kostprijs beslissingen kunnen nemen. Zo gebruikt 8 procent van de consumenten wel eens een QR-code op een verpakking om meer over herkomst en productiewijze te weten te komen. Als de consument ook de 'true costs' van een product kent, kan dit volgens ABN AMRO helpen bij het maken van duurzame keuzes en de verantwoording voor een hogere prijs. Deze 'verborgen kosten' kunnen inzichtelijk worden gemaakt door de CO2-uitstoot van de productie te kwantificeren of te laten zien wat een product moet kosten voor een leefbaar inkomen voor boeren en telers.
 
Consumentenparticipatie maakt weg vrij voor duurzame bedrijfsvoering
Consumentenparticipatie in de foodketen staat nog in de kinderschoenen, maar er zijn veelbelovende initiatieven. Zoals het Frans/Belgische concept Het Merk van de Consument, waarbij consumenten bepalen wat een pak melk kost, online stemmen over het inkomen van de boer en zo verantwoordelijkheid nemen voor de productiekosten en prijs van het product. "Steeds meer consumenten zijn klaar voor meer invloed op de prijzen die zij voor hun voedsel betalen. Vooral jongere generaties hebben een radar voor eerlijke en duurzame productie. Hierbij is het wel cruciaal dat zij de productieomstandigheden begrijpen en de 'verborgen kosten' kennen", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Dat biedt kansen om de afstand tussen consument en producent te verkleinen en een productketen meer vraaggestuurd in te richten. Zo kan consumentenparticipatie de weg vrijmaken naar een meer duurzame bedrijfsvoering, een stabielere afzet en vastere marges."
 
Het hele rapport is hier te downloaden.

Voor meer informatie:
ABN AMRO
Rob Morren
Sector Banker Food
rob.morren@nl.abnamro.com
T: 06 30 33 65 04
 
Publicatiedatum: