Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Britse supermarktsector neemt IGD-richtlijnen over

Omzet Tesco stijgt 2,6%

Zweden: 6% meer jaaromzet voor Axfood
Het Zweedse Axfood had in 2017 een netto omzettoename van 6,0%. De jaaromzet kwam neer op SEK 46,0 miljard (€4,7 miljard), terwijl de netto winst met 0,4% afnam tot SEK 1,5 miljard (€148,9 miljoen). De discountketen Willys, die door Axfood wordt beheerd, had een toename in netto omzet van 9,7% tot SEK 25,4 miljard (€2,6 miljard). Eurocash speelde bij de omzettoename een grote rol. Zonder de invloed van Eurocash steeg de omzet van Willys slechts met 5,0%. In het vierde kwartaal had Willys een stijging in omzet van 11,0% tot SEK 6,6 miljard (€673,5 miljoen). Volgens Axfood kwam de toegenomen omzet door het toegenomen klantenverkeer, meer e-commerce en meer uitgaven per consument.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Tesco-omzet stijgt met 2,6%

Tesco had van de vier grootste supermarkten van het Verenigd Koninkrijk in de afgelopen twaalf weken de grootste omzetstijging. De omzet van Tesco nam toe met 2,6%. Alle vier de ketens hadden echter ook een afname in marktaandeel, dat bij de discountketens Aldi en Lidl terecht kwam. De omzet van Asda steeg met 2,2%, terwijl die van Morrisons en Sainsbury's toenamen met respectievelijk 2,2% en 1,5%.
Bron: uk.reuters.com     

VK: Ocado heeft jaaromzet van meer dan £1,3 mld
De Britse online supermarkt Ocado had in 2017 een omzet van meer dan £1,4 miljard (€1,6 miljard). Jaar op jaar is dit een toename van 12,7%. De bruto winst stond op £84 miljoen (€94,7 miljoen), wat jaar op jaar min of meer hetzelfde is gebleven. Volgens CEO Tim Steiner waren de afgelopen twaalf maanden een periode van verandering voor Ocado.
Bron: independent.ie  

VK: tien nieuwe winkels voor Co-op stores in Yorkshire
Het Britse Co-op is van plan om in 2018 tien nieuwe winkels op te zetten in de omgeving van Yorkshire. Ook worden er nog eens elf locaties gemoderniseerd. Het bedrijf investeert hiervoor meer dan £15 miljoen (€16,9 miljoen). De nieuwe winkels komen te staan in York, Harrogate en Northowram, terwijl de winkels die worden gerenoveerd te vinden zijn in Thirsk, Helmsley en Sheffield.
Bron: co-operative.coop   

JD.com kijkt naar Europa
Het Chinese JD.Com heeft plannen om uit te breiden in Europa. Het e-commercebedrijf zou in Europa een serieuze concurrent kunnen worden van Amazon. DE eerste locatie van JD.com wordt waarschijnlijk geopend in Frankrijk. Daarna volgen volgens CEO Richard Liu het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waarmee het bedrijf de drie grootste markten van Europa in het vizier heeft. JD.com gaat in de komende twee jaar in Frankrijk minstens €1 miljard investeren in een nieuw logistiek netwerk.
Bron: retaildetail.eu  

Thailand: 11street verbetert assortiment
In verband met de stijgende trend voor online supermarkten heeft het Thaise 11street zijn assortiment uitgebreid. Het bedrijf is van plan om dit jaar meer dan 390,000 verschillende producten online aan te bieden. CEO Jeon Hong-cheol gaf aan dat online boodschappen doen steeds populairder is geworden in Thailand, wat volgens hem te maken heeft met de steeds grotere toegang tot internet in het land. "We verwachten met dit jaar dat de omzet voor voedingsmiddelen ten opzichte van 2017 drie keer zo groot gaat worden," aldus de CEO.
Bron: nationmultimedia.com   

Lidl is nog steeds snelst groeiende supermarkt van VK
Lidl blijkt uit statistieken van Kantar Worldpanel wederom de snelst groeiende retailer van het Verenigd Koninkrijk te zijn. Het marktaandeel van Lidl steeg met 0,5%, terwijl de omzet jaar op jaar toenam met 16,3%.
Bron: retailsector.co.uk  

Britse supermarktsector neemt IGD-richtlijnen over
Het retail-instituut IGD heeft een gids gepubliceerd, waarmee supermarkten op een consistente manier informatie over hun voedingsmiddelen aan consumenten kunnen presenteren. De richtlijnen van IGD komen neer op simpele tekst en plaatjes, die voor minder verwarring bij consumenten moeten zorgen. Uit onderzoek van IGD blijkt dat veel consumenten de voedingsinformatie van producten graag beter zouden willen begrijpen. 45% van de consumenten gaf in een enquête aan meer over het product te willen leren, zodat ze gezondere keuzes kunnen maken. De kenmerken van het product die met name onduidelijk worden gepresenteerd zijn informatie over calorieën, grootte van porties en de manier waarop kleurcodering wordt gebruikt..
Bron: talkingretail.com   

VS: Kroger sluit drie winkels
Ondanks protest van de lokale omgeving heeft Kroger onlangs drie vestigingen gesloten. De winkels bevinden zich in Lamar Avenue in Orange Mound, South Third Street in South Memphis en Clarksdale, Mississippi. De reden voor de sluitingen is omdat de drie winkels samen in de afgelopen vier jaar een verlies hebben veroorzaakt van $6 miljoen (€4,89 miljoen).
Bron: localmemphis.com    

VS: Diefstal bij self-checkout
Veel consumenten stelen producten door gebruik te maken van de zelf-scanmogelijkheden bij moderne supermarkten, aldus het nieuwsblad The Atlantic. Uit recent onderzoek van het bedrijf Voucher Codes Pro, dat online kortingsacties organiseert, blijkt dat bijna 20% van de ondervraagde consumenten toe heeft gegeven wel eens iets gestolen te hebben bij een self-checkout van een supermarkt. Sommige retailers zijn gestopt met self-checkout-kassa's, omdat naast diefstal de kassa's ook niet sneller blijken te werken dan conventionele kassa's. Twee van de ketens die hiertoe hebben besloten zijn Big Y en Albertsons. Ondanks deze problemen wordt in het komende jaar verwacht dat het aantal selfservice-kassa's wereldwijd toe gaat nemen tot 325,000. In 2013 waren er nog 191.000 van deze kassa's in gebruik. Winkeldieven maken gebruik van verschillende manieren, zoals het wisselen van streepjescodes met goedkopere versies tot het bewust producten niet scannen. Volgens analisten zorgt de relatieve anonimiteit van zelfscankassa's ervoor dat mensen die normaal niet zouden stelen zich hier nu toch aan wagen.
Bron: fooddive.com    

VS: Walmart neemt IT-startup over
De technologische tak van Walmart heeft de startup Spatialand overgenomen. Spatialand is een bedrijf dat zich heeft toegelegd op VR-technologie. Walmart wil het bedrijf gebruiken om in de komende jaren de klantenervaring grondig te moderniseren. Spatialand gaat daarbij samenwerken met een andere tak van Walmart, die nu onder de naam Store No. 8 werkt.
Bron: fdfworld.com 

Publicatiedatum: 12-2-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: