Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Luik Natie zet groei verder

Opslagbedrijf verviervoudigt koelopslag en vrieshuizen

Vanaf 1 maart krijgt de Antwerpse haven er een bouwwerf bij. Dan begint het werk aan het nieuwe koelmagazijn dat Luik Natie begin volgend jaar 6.000 palletplaatsen oplevert. Er liggen ook plannen klaar om 22.000 extra palletplaatsen diepvries te creëren. Dat zal de capaciteit bij Luik Natie Coldstore doen verviervoudigen.
 
Luik Natie biedt haar klanten het volledige pakket logistieke diensten aan. Dankzij een eigen transportdienst en expeditieafdeling slaagt Luik Natie er in om op een snelle manier heel diverse gekoelde en diepgevroren goederenstromen via eigen overslagmagazijnen door heel de haven te loodsen. Onder andere dankzij de ideale ligging in de Antwerpse haven is Luik Natie partner van verschillende importeurs en exporteurs, forwarders en producenten van verse en diepgevroren producten. 
 
"Geweldige medewerkers"
Luik Natie heeft zich steeds strategisch geconcentreerd op de nichemarkten. "Dat was heel bewust," opent Stefaan Verhelst, managing director en mede-eigenaar. "We hebben ons weten te profileren als overslagpartner in de bananenbusiness, maar we staan ook sterk in het lossen en laden van gepalletiseerd en bulk diepvriesgoed. We beschikken gelukkig over geweldige medewerkers die dag in dag uit het verschil maken voor onze klanten."
 
"Iedereen in de haven kent nu wel de naam Luik Natie", vervolgt Stefaan Verhelst. "Ik ben er steeds van overtuigd geweest dat de unieke combinatie van gekoeld en diepvries middenin de haven een succesverhaal moest worden. We liggen misschien wel niet aan het water, maar met de focus op doorgedreven containerisatie en enorme volumes die net naast ons via het Deurganckdok worden verscheept, krijgen we te maken met een enorme vraag vanwege de markt."
 
"Op ons eigen tempo"
Johan Cailliez, CFO en mede-eigenaar bij Luik Natie beaamt de lange weg die Luik Natie heeft afgelegd. "Vergeleken met 2009 toen wij aan het roer kwamen, zijn onze omzetcijfers intussen meer dan verdubbeld. Daardoor hebben we nu de financiële ruimte gecreëerd om op eigen kracht en op ons eigen tempo de groei verder te zetten. Het nieuwe koelmagazijn is daar het logische vervolg van. En indien de cijfers en de financiële slagkracht het toelaten, komt daar hopelijk snel ook nog een nieuw diepvriesmagazijn bij."

"We zijn gewoon verplicht" weet commercieel manager Steven Beuselinck van Luik Natie Coldstore. "We zitten de laatste tijd met een bezettingsgraad van 100%. Dat is uiteraard mooi meegenomen qua omzetcijfer, maar het heeft een zware impact op onze operations. En het allerergste was dat ik soms nee moet zeggen tegen nieuwe klanten." 
 
Consolidatietrafieken
Het nieuwe koelmagazijn zorgt ook voor extra opportuniteiten voor operationeel manager Arne Van Osselaer. "Naast de grote volumes ananas die we reeds huisvesten rond de +7,5°C, mikken we ook op snelgroeiende consolidatietrafieken. Zo kunnen we o.a. biscuiterie en chocolade beter accommoderen aan de gewenste +15°C à +18°C. Maar ook gekoelde zuivel bestemd voor de export zal met de nodige zorg bij ons blijven behandeld worden.".
 
De uitbreiding van Luik Natie Coldstore begint met een koelmagazijn dat specifiek gericht is op het behandelen van twee stromen goederen: fast movers zoals bananen of andere exoten als mango's en sweet potatoes en slower movers zoals vaten honing. De werken beginnen op 1 maart 2018 en het is de bedoeling om reeds vanaf 1 januari 2019 operationeel te gaan.
 
"Onze klanten competitiever maken"
Steven Beuselinck ziet veel opportuniteiten voor het nieuwe koelmagazijn. "Er wordt sowieso ook ruimte gecreëerd om in te spelen op concrete noden van onze klanten. We krijgen continu de vraag om te assisteren bij het uitsorteren en herverpakken van diverse soorten fruit, automatisch wegen en labelen van vaten honing en diverse andere diensten. En als we onze klanten hierbij kunnen assisteren en dus ook competitiever maken, groeien we uiteraard met hen mee."

Voor de bananen en exoten wordt gebruik gemaakt van een enorme open ruimte op +13,5°C die plaats biedt aan ongeveer 1.000 pallets. "Deze grote ruimte is essentieel", weet Stefaan Verhelst. "Enkel zo kunnen we op snelle en correcte manier de vereiste yellow checks, kwaliteitsinspecties en fytosanitaire controles laten uitvoeren. Voor meer veeleisende producten als mango's zullen we ook investeren in de nodige installaties om onze klanten extra uitsorteringen en herverpakkingen aan te bieden."
 
Duurzaamheid
"In fase 2 wensen we op relatief korte termijn ook een nieuw diepvriesmagazijn te bouwen", vervolgt Johan Cailliez. Hij wil echter alleen groeien met de nodige omzichtigheid. "De plannen hiervoor zijn reeds zeer concreet, de uitvoering nog niet. De bedoeling is om diverse importtrafieken met diepgevroren bulkproducten in containers meer en meer volautomatisch te lossen. Aan de andere kant is het de bedoeling om heel competitieve tarieven en diensten aan te bieden aan uitgaande bulktrafieken waarbij gestreefd wordt naar maximale payload van de containers."

In deze uiterst competitieve wereld wijkt Luik Natie niet af van de langetermijnvisie. "100% duurzaamheid is en blijft de enige optie", beweert Stefaan Verhelst. "Die groene overtuiging werd al lang geleden ingezet bij Luik Natie en was reeds zichtbaar in het uiterst zuinige wagenpark en ons pilootproject met de windmolen. De state-of-the-art koelinstallaties zullen enkel gebruik maken van regenwater en Luik Natie gaat resoluut voor 100% CO2-neutraal door alle benodigde energie zelf op te wekken door eigen zonnepanelen en windenergie."

Voor meer informatie:
Luik Natie
Kruipin Harbour 1145
9130 Kallo – België 
T: +3235616300

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018