Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Portugese telers willen zachtfruit in andere seizoenen op de markt

"In Portugal wordt nog steeds weinig zachtfruit geconsumeerd. We verwachten echter door de toenemende zachtfruitteelt dat de consumptie ook toe zal nemen. De teelt van blauwe bessen neemt significant toe. Daarnaast blijkt uit ons marktonderzoek dat er wereldwijd steeds meer blauwe bessen worden geconsumeerd," zegt Filipa Bragança van Bfruit Portugal. 

"Op dit moment weten we dat de seizoenen voor veel landen en werelddelen hetzelfde lopen. Dit leidt tot een enorme productiepiek, waarin het aanbod groter is dan dat er wordt geconsumeerd. Bfruit probeert voor zijn leden hier een oplossing voor te vinden. Daarom proberen we het teeltprogramma voor een ander seizoen te organiseren, waarin er minder aanbod op de markt is. Ook telen we exclusieve rassen voor specifieke klanten. We werken continu aan het verkrijgen van de hoge kwaliteitsstandaard die op de markt wordt gevraagd. Ook werken we aan overeenkomsten met onze klanten, zodat ons fruit gegarandeerd zijn weg naar de markt vindt."



Volgens Filipa is het grootste verschil tussen Portugal en Spanje qua teelt van zachtfruit het klimaat. "In Portugal proef je bij het fruit de invloed van de wind van de Atlantische oceaan. Het is precies die smaak die ons van Spanje onderscheidt. De temperatuur aan de Atlantische kust maakt het klimaat aangenamer, waardoor er meer tijd zit tussen de bloeiperiode en de fruitzetting. Hierdoor heeft ons fruit een intensere smaak."

Een ander verschil tussen de twee landen is dat Portugal zich steeds meer heeft toegelegd op het concentreren van het aanbod. Telers besloten een sterkere basis in de markt te creëren door zichzelf te organiseren in telersorganisaties. Door deze organisaties hebben bedrijven zichzelf gemoderniseerd, zijn ze professioneler geworden en kunnen ze beter concurreren."



Bfruit
Bfruit is telersorganisatie die op twee vlakken actief is, namelijk met een technische en een commerciële afdeling. "Onze technische afdeling ondersteunt telers bij alles van de aanplanting tot de oogst. De commerciële afdeling zorgt voor de gehele commercialisering van het fruit, waarbij gebruik wordt gemaakt van een internationale marktstrategie." 

Bfruit vertegenwoordigt telers die aardbeien, frambozen, blauwe bessen, zwarte bessen en kiwi's produceren. In totaal draait het hierbij om een Portugees areaal van 250 hectare. "In 2016 hadden we een omzet van 1000 ton aan fruit en met 2017 kwamen we hoger uit dan 1500 ton. Het aandeel van de binnenlandse markt is goed voor 5% van de totale omzet van Bfruit. De meeste omzet wordt gegenereerd met export naar klanten in bijvoorbeeld Frankrijk, België, Nederland, Italië, Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië en Dubai."

De grootste volumes zijn te zien bij frambozen, die goed zijn voor 63% van de totale productie van Bfruit. "Blauwe bessen hebben een aandeel van 19%, aardbeien van 12%, rode bessen 4,5% en bramen 1,5%. Naast dat frambozen binnen Bfruit het meest worden geteeld, kan deze fruitsoort ook het hele jaarrond worden geproduceerd. Dit zorgt ervoor dat we het hele jaar door programma's hebben lopen, waarbij goed kan worden overlegd met de klant."



2018
Bfruit is elk jaar aanwezig bij Fruit Logistica en Fruit Attraction. "Tijdens deze evenementen behalen we altijd goede resultaten, of dit nu gaat om het verstevigen van zakenrelaties, het aantrekken van nieuwe klanten of het aanboren van nieuwe markten. We ontmoeten zo de grootste groothandelaren ter wereld, wat onder andere leidt tot contracten voor het leveren van fruit aan grote supermarktketens in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk."

Bfruit wil meer handelsmissies organiseren. Ook wil de organisatie deelnemen aan nog een of twee conferenties die van strategisch belang zijn voor het ontwikkelen van nieuwe markten. "Een direct bezoek aan de klant wordt ook steeds belangrijker als een manier om te leren wat de behoeftes op de markt zijn. Het zorgt ervoor dat onze relatie met de klant sterker wordt."

"Onze plannen voor 2018 zijn dat we regelen dat telers hun oogst in specifieke periodes van het jaar beschikbaar hebben. We willen een hoge kwaliteitsstandaard leveren op de momenten dat de prijzen op de markt doorgaans wat hoger liggen. Het bedrijf investeert veel in technische ondersteuning, die bij elke teler op maat aansluit."

Bfruit is op Fruit Logistica te vinden in hal 5.2 bij stand C-12.

Voor meer informatie:
Filipa Bragança
Bfruit
Portugal
Publicatiedatum: