Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van doelgroepen naar leefstijlgroepen in AGF-marketing

Helft consumenten niet enthousiast voor nieuwe AGF

Tholen – De helft van de consumenten blijkt niet enthousiast te raken van het woordje 'nieuw' op een AGF-product. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Wageningen University & Research (WUR). Ze ondervroegen een panel van bijna 1300 Nederlandse consumenten en namen de aankoopmotieven en patronen van deze mensen onder de loep. Daaruit volgden 6 verschillende leefstijlgroepen met een 10-tal specifieke kenmerken. "Een inspiratiebron voor consumentgerichte productontwikkeling", aldus de WUR-onderzoekers.

Resultaten openbaar
Aanleiding van het onderzoek is het bevorderen van de groenten- en fruitconsumptie in het algemeen. De meeste mensen weten wel dat ze onvoldoende consumeren, maar passen hun gedrag desondanks niet aan. Betere verleidingstechnieken moeten worden aangewend om dat te veranderen. Een consortium van 19 publiek en private partijen financierde het WUR-onderzoek wat eerst intern is gedeeld. Vanaf heden zijn deze resultaten openbaar. 


Publiek private samenwerking

6 leefstijlgroepen
Uit het onderzoek komt een gedifferentieerd beeld over de consument. WUR bekeek de achterliggende motieven (sociaal of individueel) om groenten en fruit te kopen, de betrokkenheid bij eten, in hoeverre consumenten open staan voor nieuwe groenten en fruit en in hoeverre gemak belangrijk is, maar ook naar smaakvoorkeuren, de consumptiehoeveelheid en welke producteigenschappen (smaak, vers, prijs, et cetera) belangrijk voor mensen zijn. 1296 Nederlandse consumenten werd een enquête voorgelegd en WUR herleidde de uitkomst tot 6 leefstijlgroepen (doorsnee, uiterlijk of gemak georiënteerd, betrokken, gezonde denker en gezonde eter) die gemiddeld overeenkomstige motieven en kenmerken hadden. 

Doorsnee consument
De grootste groep is de doorsnee consument (28,1%). Zij kopen groenten en fruit vanuit sociale motieven en de betrokkenheid bij eten is hoog. Doorsnee consumenten zijn bewust met hun eten bezig, koken graag en praten erover. Gemiddeld genomen ligt hun leeftijd hoger en ze eten de gemiddelde hoeveelheid aan groenten en fruit. Doorsnee consumenten staan open voor nieuwe producten en hebben een gemiddelde voorkeur voor gemakkelijk te bereiden voedsel. Vergeleken met de uiterlijk georiënteerde en de betrokken consument worden smaak en versheid het meest belangrijk gevonden. 



Visuele presentatie van de Doorsnee Consument, bron WUR

Gemaksgeoriënteerde consument
De gemaksgeoriënteerde consument (18,1%) eet het minste groenten en fruit van alle groepen. Motieven om toch groenten en fruit te eten zijn zowel sociaal als individueel. Gemak is relatief belangrijk maar voor hen geldt: "wat de boer niet kent dat eet hij niet". De gemaksgeoriënteerde consument staat niet open voor nieuwe groenten of fruitproducten, wel voor groenten en fruit die verrijkt zijn met vitaminen. Ze vinden prijs en smaak belangrijk. 
Zo zijn er nog 4 leefstijlsgroepen beschreven en gevisualiseerd. De doorsnee consument zou verleid kunnen worden door innovatieve, smaakvolle en gezonde producten aangeboden in een verspakket maar de betrokken consument (14%) wordt eerder aangetrokken door een duurzame of biologische, zelf te bereiden groente die past bij een actief leven en er goed uitzien.


Visuele presentatie van de Gezonde eter, bron WUR

Factsheets met kenmerken
Met behulp van de factsheets waarin de kenmerken per leefstijlgroep zijn gevisualiseerd kunnen marketeers gaan puzzelen op de beste manier om leefstijlgroepen beter te verleiden. De onderzoekers geven al een voorzet. Wanneer je weet dat groepen die gemaks- en uiterlijk georiënteerd zijn (Uiterlijk georiënteerd, Gemak georiënteerd en Betrokken, opgeteld 51,3%) , niet of minder open staan voor nieuwe producten kun je daarop in spelen door de term vertrouwd te gebruiken bij de introductie in plaats van nieuw. Leefstijlgroepen die juist open staan voor nieuwe producten (Doorsnee Consument, Gezonde Denker, Gezonde Eter; 48,8%) zijn vaak ook betrokken bij eten en minder gemaksgeoriënteerd. Combineer voor deze groep innovatieve versproducten met originele recepten.

Klik hier voor de website over het onderzoek.

Voor meer informatie:
Wageningen University & Research

Business Unit Glastuinbouw
Carline Labrie
T 0317 48 57 47

Wageningen Economic Research
Siet Sijtsema
T 0317 487 47 91