Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spanje krijgt concurrentie van Griekenland, Egypte, Turkije en Marokko

''Citrusafzet bemoeilijkt omdat telers hogere prijzen willen''

De Spaanse sinaasappelexport wordt bemoeilijkt door de hoge prijzen die telers willen en de concurrentie van andere landen, zoals Griekenland, Egypte, Turkije. Telers in deze landen bieden sinaasappelen tegen een lagere prijs dan de Spanjaarden, zo vertelt Iñaki Quirante, manager bij Citricos Cox.
 


''De afzet van de sinaasappelen gaat traag. We kunnen niet zulke lage prijzen bieden als onze concurrenten. Onze telersprijzen zijn hoger als gevolg van het verlaagde rendement. De verkoopprijzen in die landen zijn gelijk aan onze kosten aan teelt en verpakking. We hebben hierdoor maar een kleine winstmarge. Het is voor ons daarom onmogelijk om te concurreren op de Europese markt.''



De afgelopen jaren worden er steeds minder sinaasappelen geteeld. Veel telers stappen over naar de mandarijnen- en clementineteelt. Echter bij het bedrijf van Quirante is dit niet gebeurd. ''Wij blijven voor de sinaasappel gaan. We telen veel verschillende rassen, waardoor we eigen teelt hebben van oktober tot juni.''



De citroenteelt ervaart dit jaar de gevolgen van de droogte, waardoor de maten van het fruit erg klein blijven. Hierover zegt Quirante: ''We blijven de bomen irrigeren, zodat we de oogst niet verliezen. Maar we hebben niet voldoende water om goede maten te krijgen. Toch blijft Spanje leidend op de Europese citroenmarkt. Maar in het algemeen verloopt de gehele citrusoogst traag als gevolg van de hoge telersprijzen en de lage marktprijzen.''

Iedere citrussoort aanbieden aan willekeurige afnemer
Cítricos Cox heeft een breed aanbod in citrus afkomstig van eigen teelt van sinaasappelen, clementines en mandarijnen tot citroenen, grapefruits en limes. Ze zetten gemiddeld 15 miljoen kilo citrus per jaar af en doen dit onder de merken La Caseta, 223 en Quimar. Ze verkopen het fruit vooral op de Europese markt en in mindere mate in Spanje zelf. ''Op dit moment exporteren we niet overzee, omdat bijvoorbeeld China hele hoge eisen aan het vervoer en het fruit stelt. Het fruit moet op hele lage temperaturen vervoerd worden, waardoor het lastiger wordt om het fruit in goede kwaliteit op de bestemming af te leveren'', legt Quirante uit.



Ook telen ze nieuwe citroenrassen, zoals de Pink Lemon, een roze vlezige citroen, en de Summer Prim, die van februari tot juni geoogst wordt. ''Door ons citrusaanbod te verbreden, kunnen we stap voor stap blijven groeien. Ook in het geval van de limes doen we dit langzamerhand, omdat de oogst van de limes maar kort duurt van augustus tot oktober. Wij willen iedere willekeurige afnemer iedere citrussoort kunnen aanbieden.''


Voor meer informatie:
Iñaqui Quirantes
Manuel Cabrera
Cítricos Cox
T: + 34 965 36 10 00
ignacio@citricoscox.com
manuelcabrera@citricoscox.com
citricoscox.com


Publicatiedatum: