Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het 'Clean label'- concept wordt een wereldwijde standaard

In de afgelopen jaren is er een ommezwaai geweest, niet alleen om meer biologische producten te leveren, maar tegenwoordig vinden consumenten het ook belangrijk dat producten op een duurzame manier worden geteeld. Met een groot deel van zijn klanten in Scandinaviƫ is de Litouwse Auga-groep, AB, overgestapt op een volledig biologisch aanbod in 2016.Nu is het ook een allesomvattende, van veld tot vork-producent geworden.



Gediminas Judzentas zei dat de overgang van conventionele naar biologische groenten een natuurlijke en volkomen logische stap was; "Wij zijn een van Europa's grootste producenten van biologisch voedsel, van veld tot winkelschap. We volgen het gesloten kringloopprincipe, waarbij onze activiteiten elkaar aanvullen. De biologische granen en planten die we zelf kweken, worden gebruikt als voer voor ons vee, het stro wordt gebruikt als compost voor champignons -waaraan ook de mest wordt toegevoegd- en voor het bemesten van onze gewassen."

Op 33.000 hectare land verbouwt AUGA biologische tarwe en andere gewassen, waaronder biologische groenten en biologisch veevoer voor op de boerderijen. Het heeft ongeveer 3.500 melkkoeien en teelt circa 10.000 ton witte en bruine champignons, portabella, eryngii, pleurotus en shiitake-paddenstoelen op de eigen compost.

Verpakkingen zijn een belangrijk element van duurzaamheid
Duurzame en eco-verpakkingen worden ook steeds belangrijker voor de branche en de consumenten.

"We werken samen met onze materiaalleveranciers en zoeken voortdurend naar manieren om onze verpakkingen milieuvriendelijker te maken. Het concept 'Clean label' is over het algemeen een mondiale standaard geworden, omdat consumenten informatie over producten willen op een duidelijke en beknopte manier en niet voor de gek willen worden gehouden door marketing-jargon en vage verhalen," legde Judzentas uit.



Auga's harde werk is niet onopgemerkt gebleven en kreeg erkenning van packaging design blog thedieline.com, maar ook door ontelbare onderscheidingen op nationaal en internationaal niveau, waaronder een shortlist bij de World Food Innovation Awards op IFE London in de Beste Biologische Voedsel en Beste Verpakkingsdesign-categorie, een Golf Food Innovation Award 2017 in Dubai en op de WABEL Retail Summit in Parijs.

"We hebben drie hoofdcriteria als het gaat om het ontwerpen van verpakkingen. Ten eerste blijven we trouw aan ons concept van strak, minimalistisch design en het Clean label-idee, dat wil zeggen: uitleggen wat erin zit en hoe de producten werden gekweekt en geproduceerd. Het tweede criterium is om op te vallen in het schap -zoekend naar een vorm die innovatief en anders is. En het laatste, maar niet het minste, is het duurzaamheidscriterium. Onze geconserveerde biologische voedingsmiddelen en groenten zijn bijvoorbeeld verpakt in lichte zakjesverpakkingen, die minder energie kosten bij productie en transport en die daardoor aanzienlijk minder CO2 genereren dan conserven van dezelfde grootte. Voor de producten waarvoor papieren verpakkingen worden gebruikt, selecteren we alleen FSC-gecertificeerd papier, een mix van gerecycled en verantwoord geproduceerd nieuw papier. Verse groenten gaan ook in licht plastic -helaas kunnen we niet zonder- vanwege regelgeving en opslagomstandigheden."

Voor meer informatie:
Gedminas Judzentas
Director of Marketing
AUGA group, AB
Tel. +370 5 233 5340
Email:g.judzentas@auga.lt
www.auga.lt
Publicatiedatum: