Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
hogere prijzen in China

"''Chili moet Europese markt niet vergeten bij export kersen"

Een vooraanstaande Britse kersenimporteur dringt er bij Chileense leveranciers op aan om, hoewel de Europese prijzen lager liggen dan die van China, de Europese markt niet over het hoofd te zien.

Matt Hancock, CEO van Norton Folgate: ''De kersenmarkt is in feite een spel met twee helften: 80% wordt in de zomer afgezet en de rest in de winter.''

"In de winter krijgt het Verenigd Koninkrijk ongeveer 50% tot 60% van de volumes die Zuid-Afrika voor Europa bestemd heeft. Dit is echter maar een klein deel van de markt. De rest van Europa voert 's winters veel minder kersen in", aldus Hancock. Hij zal over dit onderwerp spreken tijdens de Global Cherry Summit die op 25 april in Chili zal worden gehouden.

"Dit is een geweldige kans voor Chili. Met onze kersen kunnen we de Europese gaan veroveren", voegt de CEO van Norton Folgate eraan toe.

Hancock is van mening dat de Summit een nuttige ontmoeting zal zijn tussen de marktleiders in de kersensector. Ze kunnen dan problemen bespreken en oplossingen vinden voor de belangrijkste uitdagingen van de kersensector.

De prijzen in China zijn tot nu toe beter dan verwacht, gezien de enorme toename van Chileense kersen op deze markt. Tegelijkertijd is de euro niet voldoende versterkt om het prijsverschil tussen de Europese Unie en China te kunnen verkleinen.

''Het zou verstandig zijn van de sector om de wereldwijde markt in zijn geheel te visualiseren. Echter is dit een taak die veel inspanning vergt.''

"Containers kersen naar Europa vervoeren en dan afwachten of ze verkocht worden, zal niet werken. Er moet een specifiek strategisch plan worden opgesteld en exporteurs moeten bereid zijn om moeite te doen om de markt te veroveren", zo zegt Hancock.



"Telers moeten innovatiever worden: alles vergelijken met de winst in China is niet de manier om een continentaal bedrijf te ontwikkelen."

Daarnaast heeft Chili meer exportniches nodig, zoals Argentinië en Zuid-Afrika die hebben. Deze landen winnen terrein tijdens het Europese winterseizoen en vormen een "reële bedreiging" voor de Chileense kersensector.

Heilige Graal: 52 weken per jaar afzetten
Hoewel Hancock gelooft dat er meer kersen naar Europa kunnen worden geëxporteerd, zijn de groeicijfers in de Chileense sector nog steeds goed.

"Maar we hebben nog niet het succes van de bessensector geëvenaard. De bessensector kan 52 weken per jaar oogsten. We hebben altijd gedacht dat we dit met kersen ook zouden kunnen doen, maar de seizoensgebondenheid blijft een probleem", legt hij uit.

"We hebben twee grote gaten in onze kersenkalender: vanaf de tweede of derde week van maart t/m eind april en later in het jaar aan het einde van september en oktober.''



"De kersenteelt is ook moeilijker, omdat een kersenboom tussen de vier en vijf jaar nodig heeft om zijn volledige productiecapaciteit te bereiken. Bij blauwe bessen kun je aan het eind van het eerste jaar een heel goede oogst hebben. De tijden en risico's bij het aanplanten van nieuwe teeltgronden zijn in de kersensector veel hoger dan bij de bessenteelt. "

Publicatiedatum: