Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jorrit Bartelink van Akom Oldenzaal:

"In principe kan iedereen ons vragen om een soft drink te ontwikkelen"

THOLEN - De consument maakt steeds bewustere en gezondere keuzes. Frisdrank- en vruchtensapproducenten proberen in deze behoefte te voorzien door minder suiker te gebruiken in hun producten, minder verpakking te hanteren én te innoveren met nieuwe producten. AKOM Ankla Oldenzaal BV is leverancier van vruchtensap, vruchtennectar, limonade, siroop, vitaminedrink, sportdrank en ice tea. Met het zusterbedrijf Private Labelling Europe BV produceert ze een groot assortiment private label sappen, siropen en soft drinks voor de Europese retail.
 
"De verkoop van vruchtensappen en frisdranken daalt al een aantal jaren. Dit komt omdat de consument minder suiker wil consumeren. Echter heeft iedereen wel een dagelijkse suikerbehoefte én men wil ook wel lekkere producten blijven drinken, dus met mate is het credo", vertelt Jorrit Bartelink, directeur van AKOM.
 


Innovaties
AKOM Ankla Oldenzaal valt onder de "Ankla Groep". Deze groep is indertijd uitgebreid met de oprichting van Private Labelling Europe BV en Global Drink Service GmbH. De laatst genoemde (GDS) is een zelfstandige onderneming, die de grondstoffen en overige materialen inkoopt voor de leveranciers van de groep, als ook voor derden. Deze producten zijn onder andere concentraten, hulpstoffen, suiker en verpakkingsmateriaal. De eerst genoemde private label leverancier (PLE) is een onderdeel van Ankla Groep, welke een innige samenwerking kent met één producent. Hier worden frisdranken, limonades, mineraalwater en siropen geproduceerd voor de Europese markt. Jorrit: "Door deze samenwerking kunnen we snel schakelen en dat wordt gewaardeerd door onze klanten. Een veel gehoorde klacht binnen de retail is het gebrek aan (product)innovaties van de A-merken. Het gaat bij die partijen allemaal niet zo snel én als er dan een innovatie is, wordt deze pas na een langdurig proces geïntroduceerd. Vervolgens haken de retailers hierop pas in met hun eigen private label. Wij zijn in staat dit proces om te draaien. In principe kan iedereen ons vragen om voor hun een eigen soft drink te ontwikkelen. Nadat de klant de smaak heeft beschreven, welke gewenst is, gaan wij een aantal concepten ontwikkelen. Binnen een maand komen we met een voorstel én bij akkoord plannen wij direct de productie in. Doordat wij een kleine, platte organisatie zijn, kunnen we de lijnen uitermate kort houden. Om deze reden kiezen klanten ons als hun Private Label ontzorger op het gebied van soft drinks."
 
Weersomstandigheden
Vanwege weersextremen zijn er het afgelopen jaar veel oogstverliezen geweest wereldwijd. Zo zijn er in Midden-Amerika verschillende orkanen geweest. Tevens zijn er veel bananen verloren gegaan  door het Panama-virus. Ook was er in Europa de late nachtvorst. Deze gebeurtenissen hebben een lager aanbod en hogere inkoopprijs tot gevolg. Jorrit: "Voor onze producten maken we gebruik van concentraten, deze staan in directe relatie met de prijzen van de verse vruchten. Zo zijn de inkoopprijzen van verschillende concentraten enorm gestegen, bijvoorbeeld het appelsapconcentraat. Daarnaast zijn wisselkoersen en transportprijzen ook van wezenlijke invloed op de kostprijzen van deze concentraten. Uiteindelijk komen deze prijsmutaties terug in de verkoopprijzen aan onze klanten, waarbij het voor ons altijd een uitdaging is om deze prijsmutaties nauwkeurig en adequaat te onderbouwen bij onze klanten." 
 
Nieuwe smaken
"Doordat we een groot deel van de Nederlandse retailmarkt beleveren, constateren we dat de productbehoefte op het soft drinkgebied, wijzigt vanwege de veranderende smaakbeleving. Er komt bijvoorbeeld een steeds grotere vraag naar exotische vruchtensappen én uitheemse soft drinks. Deze verandering heeft natuurlijk te maken met de multiculturele samenleving, zoals wij die heden ten dage kennen. We zijn daardoor druk met het ontwikkelen van nieuwe smaken. Zo hebben wij laatstelijk guavesap vast in ons assortiment opgenomen. Ook hebben we recentelijk een ready-to-drink groentenfruitdrank ontwikkelt. Zijn we aan het proberen om bloemextracten toe te voegen aan recepturen én hebben we pas een siroop ontwikkeld met proteïne op collageenbasis, welke wetenschappelijk een aantal pré's heeft ten opzichte van de reguliere. Deze producten vallen allen binnen de gezondheidstrend die de laatste jaren in opkomst is binnen het non-alcoholische dranksegment", sluit Jorrit af.

Voor meer informatie:
Ankla Holding BV
Lübeckstraat 9
7575 EE Oldenzaal 
T: +31882601002 

Publicatiedatum: 29-1-2018
Auteur: Jeffrey van Akkeren
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: