Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Marktgroei supermarkten dankzij groei AGF

Nederlandse supermarkten realiseren in 2017 een beduidend hogere marktgroei. De totaalomzet bedraagt in totaal 37,4 miljard euro, een stijging van 3,8% ten opzichte van vorig jaar. Net zoals vorig jaar wordt die marktgroei en de groei van de winnende formules gedreven door de verscategorieën, waarbij groenten en fruit de grootste groeidrijvers zijn geweest. Dat blijkt uit de cijfers van IRI. Het vervagen van de marktdefinitie maakt het bepalen van de marktaandelen wel lastiger. De vorig jaar ingezette halt aan de groei van Hard Discount zet in 2017 door. Aldi en Lidl gezamenlijk verliezen 0,1% marktaandeel aan service supermarkten.


Noot: Marktaandelen zijn afgerond op 1 decimaal, hierdoor is de stijging van bijvoorbeeld Coop (van 3,10 naar 3,14) niet zichtbaar. Bron: IRI

Kleine verschuivingen
IRI meet de marktaandelen al een groot aantal jaren op dezelfde wijze. De verschuivingen in de markt zijn klein in 2017, het gaat om tienden van procenten. Daarin laat Jumbo de grootste groei zien, met een winst van 0,2%. Daarnaast winnen ook Dirk, Plus en Spar aandeel, ten kostte van Albert Heijn, Emté, MCD en Hard Discount. Allen winnen of verliezen 0,1%.

Vers blijft winnen, Hard Discount blijft verliezen
Net zoals vorig jaar wordt de marktgroei en de groei van de winnende formules gedreven door de vers categorieën. Met een groei van bijna 5% groeit vers beduidend sterker dan KW of Non-food. Alle versgroepen laten een groei zien, maar groente en fruit blijven de grootste groeidrijvers.

Sterke marktgroei
De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2017 bedraagt in totaal 37,4 miljard euro, een stijging van 3,8% ten opzichte van vorig jaar. Dat is beduidend hoger dan de groei van vorig jaar (+2,5% o.b.v. 52 weken). De aantrekkende economie en het stijgende consumentvertrouwen zijn ook terug te zien in de bestedingen bij de supermarkten.

Marktdefinitie vervaagt
De opkomst van alternatieve kanalen zet door in 2017. Dit maakt het eenduidig definiëren van de markt waarbinnen marktaandelen bepaald worden steeds moeilijker. IRI meet de marktaandelen inclusief de online en 'on the go' verkopen van de 'traditionele' supermarkten. Juist deze twee kanalen hebben het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt.

De opkomst van alternatieve kanalen betekent voor supermarkten enerzijds een verruiming van de markt doordat bijvoorbeeld via online verkopen ook de klein zakelijke klant bediend kan worden. Daarnaast biedt de combinatie van retail en foodservice, ook wel blurring genoemd, kansen op additionele omzet voor de traditionele supermarkt. Anderzijds zorgt de opkomst van pure online players, budgetstores en nieuwe foodserviceconcepten voor een toenemende druk op de omzet van het traditionele supermarktassortiment.


Bron: IRI

Publicatiedatum: 29-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: