Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Workshop catering groenten en fruit geeft inzicht in trends, ontwikkelingen en de keten

Meer werknemers gaan voor gezond eten op het werk

Hoe werkt het in de foodservice keten en hoe ziet het speelveld van de cateraars eruit? Wat zijn de behoeften van de consument per generatie? Dit waren onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de workshop catering groenten en fruit in Nederland op donderdag 25 januari, georganiseerd door GroentenFruit Huis in samenwerking met Foodstep. Op een inspirerende en leerzame wijze namen Mark Michies en Laura Boon van Foodstep de deelnemers mee in de wereld van de catering.


Gezond eten meer voorop
De aandacht voor voeding en gezondheid stijgt. Gasten in het bedrijfsrestaurant vinden het steeds belangrijker om niet alleen lekker te eten en verwend te worden, maar ook om gezond te eten. Catering bij bedrijven is verreweg het belangrijkste deelkanaal binnen de totale catering. In vergelijking met 10 jaar geleden staan nu een half miljoen mensen meer open voor gezond eten en drinken in de werksituatie. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van Foodstep. Ruim 60 procent van de werknemers, ofwel 2,5 miljoen, staat open voor gezond eten op het werk. Dit valt terug te zien in de verkoopcijfers van verse groenten en fruit. 

Groeiende afzet
De consumptie van groenten en fruit buitenshuis neemt toe. De Nederlandse horeca en catering kocht in het afgelopen jaar 13 procent meer verse groenten en fruit. Enerzijds is er een verschuiving van conserven naar vers en anderzijds groeit de totale markt. Bedrijfscatering is het belangrijkste kanaal binnen de out-of-home markt, goed voor een inkoopwaarde verse groenten en fruit bij de groothandel van € 160 miljoen. Sla/salades, groentenmixen, tomaten en citrus zijn hardlopers. 



Inspelen op behoeften gast
Voor de AGF sector is het belangrijk om de vraag naar gezonde bedrijfscatering samen met de ketenpartijen aan te wakkeren. Cateraars die niet inspelen op de behoeften en specifieke lunchvoorkeuren van gasten lopen het risico dat een groeiende groep lunchers voor het bedrijfsrestaurant verloren gaat. Een groeiende groep wil gevarieerder eten, meer keuzemogelijkheden en producten van hogere kwaliteit kunnen kiezen. Vooral verse producten worden door de gast geassocieerd met gezond eten op het werk. Ook 100% natuurlijke producten scoort hoog.



Millennials kiezen vaker voor groente en fruit
Er is een verschil tussen het gekozen eten als lunch op het werk bij millennials (geboren tussen 1985 en 2000) en mensen van de zogenaamde Generatie X (geboren tussen 1955-1970). Millennials hebben vaker groenten en fruit op het dienblad liggen dan de oudere generatie. Deze kiest sneller voor een warme snack, soep en zuivel. De jongere generatie heeft over het algemeen meer producten op het dienblad liggen dan de oudere generaties.



Zelf aan de slag
Naast resultaten uit het Nationaal Catering Onderzoek ging Foodstep ruimschoots in op de keten. Sodexo, Albron en Compass zijn de drie grootste cateraars in Nederland, maar daarachter maakt een aantal cateraars een forse groei door. In groepjes werd nagedacht waar de verschillende cateraars zijn te plotten in een matrix van focus op voeding of juist focus op geïntegreerde service, traditioneel of innovatief. 
In het voorjaar zal een soortgelijke workshop voor leden van GroentenFruit Huis worden georganiseerd waarin de horeca in relatie tot groenten en fruit onder de loep wordt genomen. 

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis 
Wilco van den Berg 


Publicatiedatum: 26-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: