Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Minder omzet Deense supermarkten

16% meer omzet bio in ItaliŽ

VK: Costcutter vervangt huismerk
Costcutter gaat zijn huismerk Independent vervangen met het huismerk-assortiment van Co-op. Eind november vorig jaar kwamen Costcutter en Co-op tot een overeenkomst, die inhoudt dat de groothandelaar Co-op als exclusieve leverancier met Costcutter gaat samenwerken. De samenwerking gaat in de lente van dit jaar van start. Een van de voordelen van deze samenwerking is volgens een woordvoerder van Costcutter dat de supermarktketen nu toegang krijgt tot een breed assortiment aan huismerkcategorieŽn. "Dit geldt met name voor vers- en diepvriesproducten, die zullen zorgen voor meer winkelverkeer."
Bron: talkingretail.com 

Schotse supermarkt ontslaat robot
Een winkelrobot met de naam Fabio is onlangs ontslagen door een Schotse supermarkt. De keten Margiotta maakte gebruik van de robot, maar kwam tot de conclusie dat de robot weinig behulpzaam was en sommige consumenten in verwarring bracht. De robot was niet in staat om klanten naar de producten te wijzen die ze zochten, met als gevolg dat veel consumenten met een boog om Fabio heen liepen. Het geval van Fabio geeft aan dat sommige sectoren mogelijk nog niet toe zijn aan kunstmatige intelligentie of robots voor klantenservice.
Bron: techrepublic.com 

16% meer omzet bioproducten in ItaliŽ
In de periode van twaalf maanden tot 30 november 2017 kwam de omzet van biologische voedingsmiddelen in de Italiaanse supermarktsector neer op Ä1,45 miljard. Dit blijkt uit een jaarlijks rapport dat is opgesteld door Assobio, de Italiaanse brancheorganisatie, in samenwerking met Nomisma. Jaar op jaar is de omzet voor bioproducten toegenomen met 16,6% en is de waarde van de omzet gegroeid met Ä166 miljoen. De totale supermarktsector had een toename in omzet van 4,1%. Minstens 21% van alle Italiaanse huishoudens koopt nu minstens een keer per week biologische producten.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour werkt aan e-commerce en zoekt partners in China
Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, heeft beloofd de kosten van de bedrijfsvoering te verlagen. Ook wil Bompard in concurrentie met Amazon meer focussen op e-commerce en wil hij zoeken naar investeerders voor de Chinese tak van Carrefour. Door de aangekondigde plannen van Bompard is de aandelenkoers van Carrefour gestegen. Alexandre Bompard staat sinds juli 2017 aan het roer van Carrefour. Een van zijn taken is het verbeteren van de cash flow van het bedrijf. Bompard heeft aangegeven om voor 2022 Ä2,8 miljard euro in e-commerce te investeren. Dat is zes keer zoveel dan dat er door Carrefour tot nu toe in e-commerce is geÔnvesteerd.
Bron: reuters.com  

Rusland: X5 heeft 25,5% omzetgroei in 2017
De Russische X5 Retail Group had in 2017 een omzettoename van 25,5%. Het bedrijf heeft in het afgelopen jaar 2.934 winkels geopend, wat voor de retailgroep het grootste aantal per jaar ooit is geweest. Een groot deel van deze vestigingen betrof goedkopere winkels om consumenten met een lager inkomen aan te trekken. De omzet van X5 kwam neer op 1,29 biljoen roebel (Ä18,6 miljard), terwijl in het jaar ervoor nog sprake was van een omzet van 1,03 biljoen roebel (Ä14,9 miljard). De like-for-like-omzet steeg met 5,4%. Per 31 december stond het winkelnetwerk op 12.121 vestigingen.
Bron: reuters.com 

Minder omzet Deense supermarkten in december
De Deense retailomzet nam in december 2017 af, terwijl deze in de maand ervoor juist was toegenomen. Dit blijkt uit informatie van Statistics Denmark. De retailomzet in december maand op maand met 0,3% af. In november was de omzet nog toegenomen met 1,3%. De retailcategorie voor kleding nam in december op maandbasis met 0,1% af, terwijl die van andere non-foodproducten afnam met 0,9%. De omzet van voedingsmiddelen steeg met 0,4%.
Bron: markets.businessinsider.com   

Japan: 7-Eleven sluit 26 winkels wegens overname
Het in Tokio gevestigde Seven & i Holdings Co., dat onder andere verantwoordelijk is voor de buurtwinkelketen 7-Eleven, gaat zesentwintig vestigingen sluiten als voorwaarde om een groot aantal pompstations van Sunoco over te mogen nemen. De 1.100 locaties van Sunoco worden overgenomen voor ongeveer $3,3 miljard (Ä2,7 miljard). De Japanse mededingingsautoriteit had als voorwaarde voor de overname gesteld dat 7-Eleven zesentwintig eigen pompstations aan Sunoco over moet dragen en dat Sunoco drieŽndertig stations zelf moet houden, die anders ook aan Seven & i waren verkocht. Sunoco wil de locaties die in eigen beheer blijven veranderen in vestigingen die op commissiebasis werken.
Bron: petrolplaza.com

Carrefour maakt omzet van Sh1,5 mld in Kenia
Carrefour heeft in Kenia in korte tijd een omzet bereikt van Sh 1,5 miljard (Ä11,9 miljoen). Carrefour ging slechts zeven maanden geleden in Kenia van start met een franchise-constructie, waarbij het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Majid Al Futaim de franchisenemer is.
Bron: hivisasa.com    

VS: Kroger overweegt overname e-commercebedrijf

Aandelen van het e-commercebedrijf Overstock.com Inc. stegen met 4,5% in verband met geruchten dat Kroger het bedrijf over wil nemen. De New York Post meldde aan de hand van anonieme bronnen dat de supermarktketen interesse in Overstock.com heeft. Overstock-CEO Patrick Byrne zei in december dat een overname door een fysieke winkelketen een mogelijkheid is. Byrne is van plan om zich meer te focussen op het relatief nieuwe terrein van de blockchain-technologie.
Bron: bloomberg.com  

VS: Acosta laat consumentengedrag per leeftijdscategorie zien
Acosta heeft onderzoek gedaan naar het consumentengedrag van vijf verschillende leeftijdscategorieŽn. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de veertiende editie van het verslag "The Why Behind the Buy". Volgens onderdirecteur Colin Stewart geven consumenten tussen de 35 en 50 jaar het meeste uit. Millennials, oftewel mensen van tussen de 20 en 35 jaar oud, gaan mogelijk de oudere generatie in de komende tien jaar qua bestedingen inhalen. Ook de jongste generatie, mensen tot 20 jaar, worden een belangrijkere factor met betrekking tot uitgaves bij supermarkten. "Het is van vitaal belang dat retailers niet alleen begrijpen hoe het koopgedrag per generatie wordt beÔnvloed, maar ook hoe dit verandert als consumenten in nieuwe levensfases overgaan," aldus Stewart.

Bron: winsightgrocerybusiness.com  

Publicatiedatum: 24-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: