Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harold Edwards, directeur van Limoneira

"We willen 365 dagen per jaar wereldwijd citroenen leveren"

"De meeste mensen kennen ons van de citroenen omdat we jaarlijks vier miljoen dozen verse citroenen verhandelen," begint Harold Edwards, directeur van Limoneira. Daarnaast teelt en vermarkt het bedrijf ook één miljoen dozen andere citruscategorieën, zoals navelsinaasappelen, caracara's, bloedsinaasappelen, satsuma's en andere mandarijnen- en pomelorassen. 




Verandering businessmodel
De afgelopen 10 jaar is de bedrijfsvoering van Limoneira sterk veranderd omdat het bedrijf er naar streeft 365 dagen per jaar wereldwijd citroenen te leveren. "Uitdagingen zoals logistiek, de grillen van moeder natuur en de verschillende seizoenen hebben ons ertoe gedwongen om onze productie buiten de Verenigde Staten in andere regio's op aarde uit te breiden," vertelt Edwards. 

Van elke vier miljoen dozen verse citroenen die Limoneira teelt en verkoopt, is 75% uit de Amerikaanse staten Californië en Arizona afkomstig. De overige 25% komt uit Mexico, Chili of Argentinië. Bovendien is het bedrijf onlangs begonnen met de import van citroenen uit Zuid-Afrika. Vandaag de dag wordt 60% van de citroenen die buiten de Verenigde Staten worden geteeld op de Amerikaanse markt verkocht. Het overige deel wordt in de rest van de wereld verkocht. Edwards verwacht echter dat deze percentages op den duur zullen veranderen naar 40% afzet in de Verenigde Staten en 60% in overige landen.



Moeilijk om West-Europa te bedienen
"Ik moet wel een kanttekening maken bij onze doelstelling," vervolgt Edwards. "Intern hebben we zeer ambitieuze groeidoelstellingen bepaald en in het Verre Oosten, waaronder Japan, Zuid-Korea, Hongkong en China, groeien we in hoog tempo. Het is echter wel moeilijk gebleken om de markt in West-Europa te bedienen. Op markten in het Verre Oosten groeit de consumptie jaarlijks met 8% tot 10%. West-Europa is daarentegen een veel uitdagender markt om op door te breken. Het is namelijk een volwassen en gevestigde markt." 

Logistiek, wisselkoersen en alternatieve bronnen voor de import in Europa maken het moeilijk voor Limoneira om haar product op dit continent af te zetten. "Vanuit een productieperspectief concurreren we met Italië, Spanje, Turkije, Zuid-Afrika en Argentinië," legt Edwards uit. "Het hebben van onze eigen aanvoer vanuit Zuid-Afrika en de mogelijke uitbreiding in Spanje, zal onze concurrentiepositie in West-Europa versterken." De strategie die het bedrijf toepast om zijn aanwezigheid op de Europese markt uit te breiden is dezelfde als die het in de Verenigde Staten, Canada en het Verre Oosten heeft toegepast. "We onderscheiden ons dankzij de jaarronde aanvoer en onze voortdurende focus op de voedselveiligheid als GlobalGAP-gecertificeerde leverancier. Daarnaast richten we ons ook op het opbouwen van directe contacten met retailers."
 
Welvaartsniveau verandert
"Binnen onze branche merken we goed dat het welvaartsniveau wereldwijd aan het veranderen is," merkt Edwards op. "Het besteedbare inkomen groeit en mensen gaan vaker uit eten. Hotels, bars en restaurants zien hun afzet stijgen. Dankzij het feit dat 70% van de afzet van citroenen via de foodservice-sector gegenereerd wordt, is de vraag sterk gestegen. Hoewel het vaak maar om een schijfje citroen gaat ter garnering."

De substantiële overcapaciteit in containervervoer is ook een belangrijke aanjager van Limoneira's activiteiten. "Het is eenvoudig voor ons om een container van 25 voet te vullen en naar het Verre Oosten te exporteren. De combinatie van de wereldwijde groei van de consumptie, de overcapaciteit van containervervoerders en het groeiende bewustzijn onder consumenten met betrekking tot de gezonde eigenschappen van citroenen heeft voor een veel beter evenwicht tussen de vraag en het aanbod van citroenen gezorgd."

Voor meer informatie:
Harold Edwards
Limoneira Company
Tel: 805-525-5541
Publicatiedatum: