Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In een jaar van 7 naar 8 miljard

Franse biomarkt groeit

Tholen - Bio is in bij de Franse consument. De markt blijft groeien en representeert inmiddels 15% van de totale foodmarkt. In 2015 was dit nog 10%. Frankrijk is na de VS en Duitsland de 3e bio markt en tevens het grootste landbouwland van de EU. Het landbouwareaal is 54%, wat gelijkstaat aan 29 miljoen hectare. 

Import
Van de biologische producten komt 70% uit Frankrijk zelf en wordt 30% geïmporteerd, waarvan 15% uit de EU. Na Spanje, België en Duitsland is Nederland de 4e toeleverancier van Frankrijk. Door het uitblijven van schaalvergroting neemt de Franse import toe.

In 2017 werd in Frankrijk €7 miljard omgezet in de biosector en voor 2018 wordt verwacht dat dit toeneemt tot €8 miljard. 5,7% van het totale Franse landbouwareaal is nu biologisch. Ten opzichte van 2015 is dit een toename van 23%. De Franse regering streeft naar 15% in 2022. De teller van het aantal biologische bedrijven staat op 32.000: een toename van 12% ten opzichte van 2015.

Consumentengedrag 
Frankrijk herbergt 450.000 agrarische bedrijven en is met 67 miljoen inwoners een grote consumentenmarkt. "Minder consumeren, beter leven", is een trend die onder veel consumenten leeft. Er is veel interesse voor duurzaamheid, fairtrade, bio en vegan. 69% van de Fransen consumeert regelmatig biologische producten. 

Onder landbouwcoöperaties leeft een trend naar eigen (bio) winkels en er komen steeds meer biologische supermarkten. Het zijn vooral vrouwen die biologisch consumeren, grotendeels uit steden met meer dan 100.000 inwoners. Reden voor consumenten om biologisch te eten is 66% gezondheid, 58% milieu, 56% kwaliteit en smaak.