Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Wisselend resultaat per product

BelOrta haalt record productomzet van € 439 mln

In 2017 haalt BelOrta een productomzet van €439 miljoen (dit is de grootste omzet ooit gehaald door een Belgische veiling). Dit is een stijging van 7% tov de productomzet in 2016. Het verkochte volume steeg met 2,5% naar 654 miljoen eenheden - omgerekend 500 miljoen kg - aan verse groenten en fruit. Zoals zo vaak werd 2017 opnieuw een jaar met veel gezichten. Bepaalde producten deden het goed, andere producten haalden dan weer zwakkere resultaten. 

Hoofdrol voor het weer
Aanbod (productie) en vraag zijn de 2 componenten die dagelijks de marktprijs vormen voor de telers. Deze worden dikwijls beïnvloed door weersomstandigheden. Niet enkel het weer bij ons, maar vaak ook dat in het buitenland. Als we terugkijken op 2017 onthouden we onder andere de extreme weersomstandigheden van januari in Spanje en Italië, waardoor er rond die periode in heel Europa tekorten ontstonden in tal van slasoorten, maar ook bij aubergines en courgettes. Een ander belangrijk fenomeen is de nachtvorst die rond 20 april over heel Europa grote schade heeft veroorzaakt in de fruitteelt, zowel bij hard-, steen- als bij zachtfruit. Later op het seizoen werden records gebroken met de heel lange droogteperiode waardoor opnieuw oogsten aangetast werden. Bepaalde groenten zoals slasoorten hadden het hierdoor heel zwaar, terwijl andere groenten en fruit dan weer genoten van de zonnige omstandigheden. Het zachte najaar leidde dan weer tot hogere producties op heel wat prei- en koolvelden, maar had tevens een sterke invloed op het consumptiegedrag.

Ongeëvenaard omvangrijk groenteassortiment
Met 150 miljoen kg blijven tomaten onbetwist het grootste product op BelOrta. Het gemiddeld behaalde resultaat is iets beter dan vorig jaar, maar de middenprijs wordt ook beïnvloed door een jaarlijks toenemend areaal belichte teelt. Na een aarzelende start van enkele jaren geleden, is de consument duidelijk gewonnen voor deze tomaten vanwege hun versheid, kwaliteit en betere smaak ten opzichte van product afkomstig van verre oorsprong. Ook het volume tomatenspecialiteiten neemt jaarlijks toe.

Met 135 miljoen verkochte stuks is komkommer het nummer 2 qua volume. Na enkele betere jaren, was 2017 een heel moeilijk jaar voor komkommer. Dit is vooral een gevolg van het feit dat er gedurende het hele jaar Europees gezien constant meer dan voldoende product beschikbaar was. Dit drukte op de prijsvorming op de klok.
Kropsla en slasoorten vervolledigen de top 3 bij de groenten met een volume van 65 miljoen stuks. Andere grote producten zijn paprika, witloof, courgette en aubergine, maar met meer dan 120 groente-types bieden de BelOrta-telers wel een heel ruim assortiment aan. Dit is uniek in de sector. 

Nachtvorst zorgt voor moeilijk fruitseizoen
Ondanks het moeilijke groeiseizoen (nachtvorst in april, droogte in juni en juli) in 2017 stijgt het volume van peren naar 70 miljoen kg. Die forse volume-toename van 15% is een gevolg van een areaaluitbreiding eind 2016. Ook bij appelen kende BelOrta een dergelijke areaaluitbreiding maar als gevolg van de catastrofale nachtvorst oogstten onze telers afgelopen najaar slechts een kwart van de normale productie. Hierdoor blijft het jaarvolume steken op 42 miljoen kg, wat quasi een status quo is ten opzichte van 2016. De prijsvorming voor appel ligt in het seizoen 2017-2018 weliswaar hoger dan het vorige seizoen, maar daar heb je natuurlijk niet veel aan als je maar een fractie van een normale productie hebt.

De productie van aardbeien gaat voor het eerst voorbij 10 miljoen kg wat een stijging is van 12%. Ook andere zachtfruitsoorten kenden een stijging in productie, behalve soorten die zwaar getroffen zijn door de nachtvorst zoals stekelbes en blauwe bessen. Ook bij de kersen werden hierdoor heel lage productiecijfers opgetekend.

Verbreding bio-assortiment
Met 5,5 miljoen verkochte eenheden kende deze groep een voorzichtige groei, maar opvallend is toch wel de verbreding van het assortiment. BelOrta was traditioneel sterk in bio-vollegrondsgroenten maar door recente omschakeling is de top10 van grootste bio-producten grondig herschikt met witloof, komkommer en paprika als belangrijke nieuwkomers. Hiermee biedt BelOrta antwoord op de groeiende interesse in bio-groenten en -fruit op onze lokale markten.

Inzetten op merk BelOrta werpt vruchten af
In 2017 voert BelOrta voor het tweede jaar een uitgebreide marketingcampagne op de Belgische markt. Naast een campagne om BelOrta als belangrijk consumentenmerk voor groenten en fruit op de kaart te zetten, worden ook heel wat product-campagnes georganiseerd gericht op de Belgische consument. Alles bij elkaar leidde dat dit jaar naar een naamsbekendheid van 43% bij de Belgische consument. 

Zoektocht naar nieuwe markten gaat door
Producten van BelOrta vonden in 2017 hun weg naar 70 landen wereldwijd. De Rusland-ban heeft nog steeds ontegensprekelijk een zware impact op de verkoop voor oa. hardfruit, tomaten, paprika en aubergines. BelOrta werkt echter op permanente basis aan de ontwikkeling van nieuwe markten. In november ondertekende BelOrta in dat kader een belangrijke handelsovereenkomst met Indische partners waarbij de exportmogelijkheden voor de komende jaren afgezekerd werden, dit voor hardfruit, maar ook voor groenten en zachtfruit. Deze export wordt ondersteund door lokale B2C-marketingcampagnes. Maar niet alle inspanningen halen de voorpagina's. Zo wordt er ijverig voort gewerkt in andere Aziatische landen, maar ook in Europa, het Midden-Oosten en zelfs Noord- en Zuid-Amerika worden op dit moment nieuwe programma's opgestart. 

Voor meer informatie:
Belorta
Chris De Pooter
Tel: +32(0)15/565.230


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018