Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Drijvende supermarkten op rivieren

Frankrijk: Carrefour stelt winstverwachting omlaag bij

Meer omzet in Zuid-Afrikaanse retailsector
De Zuid-Afrikaanse retailsector had in november jaar op jaar een omzetstijging van 8,2%. De omzetstijging overstijgt ruimschoots de verwachtingen van analisten. Reuters was uitgegaan van een omzettoename van 3,1%. In oktober was sprake van een omzetstijging van 3,5%.
Bron: af.reuters.com  

Dubai: Spinneys introduceert labels voor traceerbaarheid
Spinneys gaat samenwerken met GlobalG.A.P. om een nieuw labelsysteem voor verbeterde traceerbaarheid te lanceren. Dankzij de nieuwe labels kunnen consumenten beter zien waar het product vandaan komt. In eerste instantie worden de labels alleen gebruikt bij een aantal steenfruitsoorten. De labels worden op het fruit zelf aangebracht en bevatten een GlobalG.A.P.-nummer, waaraan te zien is waar het fruit is geteeld.
Bron: hoteliermiddleeast.com

Frankrijk: Carrefour stelt winstverwachting omlaag bij
Carrefour heeft voor de tweede keer in zes maanden tijd zijn winstverwachting voor 2017 omlaag bijgesteld. De nieuwe CEO is binnenkort van plan om een nieuw hervormingsplan te introduceren. De Franse supermarktgroep gaat nu uit van een winst van ongeveer €2 miljard. Jaar op jaar is dat een winstdaling van 15%. In augustus werd nog uitgegaan van een winstdaling van 12%.
Bron: reuters.com 

Shoprite merkt Afrikaanse recessie
Afdelingen van Shoprite buiten Zuid-Afrika hadden in de zes maanden tot december 2017 te maken met negatieve groei. De reden hiervoor is de dalende waarde van de valuta van de landen waar de afdelingen actief zijn en de lagere prijzen voor producten. Ook heeft Shoprite in deze landen te maken met verminderde koopkracht bij consumenten en felle concurrentie. Shoprite is onder andere actief in Angola, Namibië, Nigeria en Zambia.
Bron: bizcommunity.com

Mobiele supermarkten op Indiase rivieren
Het Indiase logistieke bedrijf Tirupati Vessel Ltd wil investeren in twee drijvende supermarkten, die over rivieren als de Hooghly moeten varen en zo consumenten moeten trekken. Het bedrijf gaat hiervoor Rs 1 miljard (€12,8 miljoen) investeren. "De drijvende supermarkten zouden met veel dorpen en steden langs de rivieren in contact kunnen komen en zo merkproducten bij massa's mensen kunnen brengen," zegt Rajiv Agarwal van Tirupati.
Bron: financialexpress.com     

VS: Supermarkt-data door vloersensoren
Een in Milwaukee gevestigde startup heeft vloersensoren ontwikkeld, waarmee retailers meer inzicht kunnen krijgen over consumentengedrag in hun winkels. Online is met gemak bij te houden hoeveel clicks worden gegenereerd, wat belangrijke informatie voor online retailers geeft. De startup Scanalytics probeert nu op dezelfde manier informatie te verkrijgen door met vloersensoren bij te houden hoe de consument zich door de supermarkt beweegt.
Bron: usnews.com        

VS: Gelijke omzet in derde kwartaal Albertsons
De netto omzet van Albertsons bleef in het derde kwartaal grotendeels gelijk. De netto omzet daalde met 0,1% tot $13,6 miljard (€11,12 miljard), terwijl de vergelijkende winkelomzet daalde met 2,7%. De reden voor dit resultaat is dat investeringen in promotieacties niet het beoogde effect hebben gehad bij de consument. De omzet nam met name af bij niet-bederfelijke producten. De omzet van de categorie van bederfelijke producten daalde met 4,3%.
Bron: retailanalysis.igd.com  

VS: Judith McKenna wordt CEO van Walmart International
Walmart heeft Judith McKenna benoemd tot CEO van Walmart International. Ze neemt per 1 februari de functie over van David Cheesewright. Cheesewright zal vervolgens in maart nog full time bij het bedrijf actief zijn, om daarna alleen nog projectmatig bij Walmart betrokken te blijven. McKenna heeft jaren aan ervaring opgebouwd binnen Walmart, waaronder bij de internationale afdeling. 
Bron: retailanalysis.igd.com               

VS: Amazon heeft marktaandeel van 18% in online sector
Amazon had in 2017 naar verluid een aandeel van 18% van de omzet binnen de Amerikaanse online supermarktsector. De waarde van de Amerikaanse online supermarktsector wordt geschat op $2 miljard (€1,63 miljard). De omzet van Amazon binnen deze sector is toegenomen met 59%. Dit blijkt uit statistieken van het e-commercebedrijf One Click Retail, die zijn gepubliceerd in het rapport "Amazon Grocery 2017 Review". Amazon is ook met meer dan 50% gegroeid in de markten van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Bron: progressivegrocer.com  

De beste supermarkten van de VS
Publix en Wegmans staan samen op de eerste plaats van een ranglijst voor beste supermarkt van de VS. Ze worden gevolgd door Trader Joe's en H-E-B. De ranglijst werd samengesteld door het retailconsulentenbedrijf Market Force Information, dat onder meer dan 12.700 consumenten een enquête hield over welke supermarkten de meeste waarde bieden, de snelste service hebben of het schoonst zijn. Publix scoorde het hoogst voor snelle kassarijen, terwijl Trader Joe's het best scoorde met klantvriendelijk kassapersoneel. Aldi scoorde het beste qua waarde.
Bron: businessinsider.nl     

Meer omzet voor AmazonFresh door Whole Foods-producten
Volgens One Click Retail, een bureau voor data-analyse, hebben producten van het huismerk van Whole Foods gezorgd voor meer omzet bij AmazonFresh. De supermarktomzet van AmazonFresh is in de laatste vier maanden van 2017 met 35% toegenomen. De wekelijkse omzet van AmazonFresh verdubbelde in 2017 van grofweg $3 miljoen (€2,45 miljoen) in januari naar $7 miljoen (€5,72 miljoen) aan het einde van het jaar. Biologische producten waren goed voor bijna 25% van alle omzet van AmazonFresh.
Bron: fooddive.com    

Publicatiedatum: 19-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: