Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairtrade-bananen steeds populairder

"De markt voor Fairtrade-bananen is in de afgelopen tien jaar significant toegenomen. Dit geldt met name voor het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. De laatste tijd worden Fairtrade-bananen ook steeds populairder in Duitsland, Frankrijk, Zweden, Nederland en Oostenrijk. Bananen zijn het best lopende product binnen de Fairtrade-sector. Bij andere producten wordt slechts een klein aandeel van de totale productie onder het Fairtrade-label verkocht. Bij bananen is dit aandeel echter meer dan 60%. Dit heeft een enorme impact gehad op de telers," zegt Nicolás Leger van CLAC Peru.


 
CLAC
Nicoás Leger legt uit dat binnen de Fairtrade-sector verschillende organisaties in verschillende consumentenmarkten verantwoordelijk zijn voor de promotie van Fairtrade-producten. Ook zijn er netwerken van telers actief in de teeltgebieden. Een van deze netwerken is CLAC, dat in Latijns-Amerika actief is. 

"CLAC is het oudste netwerk van kleine telers en arbeiders, omdat Fairtrade 30 jaar geleden in Latijns-Amerika is begonnen. Ons netwerk zorgt voor alle ondersteuning voor telers. We werken in verschillende landen met telers, die we bijvoorbeeld ondersteuning verlenen bij het verkrijgen van certificaten of bij het verbeteren van de teeltmethodes. De coördinator van CLAC is verantwoordelijk voor belangrijke sociale aspecten, zoals kinderbescherming, gelijke rechten voor verschillende genders en klimaatverandering. Afhankelijk van het product kunnen deze aspecten meer of minder belangrijk zijn, maar we helpen in ieder geval bij het lanceren van nieuwe projecten die deze zaken aan kunnen pakken."

"De bedrijven die met Fairtrade-producten werken betalen voor een licentie, waardoor organisaties als CLAC financiële middelen krijgen om telers te helpen. Ook zorgt het Fairtrade-systeem ervoor dat er bedragen volgens het Fairtrade-premium worden betaald. In het geval van bananen betekent dit dat elke dollar aan winst die met het fruit wordt verkregen direct naar de telersorganisatie gaat, of bij het geval van plantages naar de arbeiderscommissie. Dit is het meest duidelijke kenmerk van Fairtrade. Telers en arbeiders gebruiken dat geld om projecten bij plantages op te zetten."


 
Nieuwe markten
Nationale Fairtrade-organisaties spelen in verschillende markten een rol om bedrijven te overtuigen met Fairtrade-bananen te werken. "We promoten niet zozeer de certificaten van nieuwe telers op zich. We hebben namelijk eerst de vraag op de markt nodig om te kunnen groeien. De aanwezigheid van Fairtrade is in de afgelopen jaren sterk toegenomen, maar we hebben nog steeds meer importeurs en retailers nodig die bananen onder dit label op de markt willen zitten. Deze bedrijven worden geadviseerd om met onze leveringsketens te werken, die nu al in het bezit zijn van het Fairtrade-certificaat. Als een bedrijf echter liever de eigen leveringsketen aanhoudt, kunnen wij helpen met het verkrijgen van het certificaat voor dat bedrijf."

Volgens Nicolás is het in sommige gevallen nodig om eerst de oogstvolumes van Fair Trade-bananen te verbeteren. "Een aantal jaren geleden hadden we nog geen Fair Trade-bananen in Mexico. Dat is echter een belangrijk land, omdat het de belangrijkste leverancier is van groente en fruit voor de VS. De VS kan uiteraard ook vanuit andere landen importeren, maar het is makkelijker als we wat leveranciers in Mexico hebben."

 
Biologische bananen
De ontwikkeling van de Fairtrade-markt wordt volgens Nicolás voornamelijk gestimuleerd door de teelt van biologische bananen. "Ongeveer 50% van het aanbod van Fairtrade is biologisch. We proberen hier voor balans te zorgen, omdat de conventionele bananenteelt over het algemeen veel groter is dan de biologische teelt. Ook proberen we op markten te komen waar men bereid is om conventionele Fairtrade-bananen te kopen, zodat grote supermarktketens alleen dit soort bananen in het assortiment hebben. In Colombia en in de Dominicaanse Republiek zijn er telers die het Fairtrade-certificaat hebben, maar die niet biologisch bananen telen. Ook voor dat fruit moeten we markten zien te vinden."
Publicatiedatum: