Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miguel Abril van Anecoop: ''Intenzza is niet het uiteindelijke ras''

Spanje: ''Van 8 naar 35 papajatelers in een jaar''

Spanje heeft zich als papajaleverancier op de Europese markt geplaatst. De toekomst is veelbelovend voor dit gewas dat oorspronkelijk niet in Europa wordt geteeld. Spanje beschikt aan de kust bij Málaga, Granada, Almería en Murcia, evenals op de Canarische eilanden, over microklimaten die geschikt zijn voor de teelt van exotisch fruit.

Met een oogstprognose van 2000 ton voor dit jaar is Anecoop goed voor meer dan de helft van de papaja's die in Spanje worden geteeld. "We zijn van 8 telers in februari vorig jaar naar meer dan 35 partners gegaan die vandaag de dag deel uitmaken van onze vereniging Exoticos del Sur", vertelt Miguel Abril, commercieel directeur van Anecoop. "Vorig jaar hebben we het aantal afnemers beperkt gehouden om toch continu te kunnen leveren. Dit jaar leveren aan meer afnemers, omdat we meer hoeveelheden beschikbaar hebben. Op dit moment blijven alle afnemers met ons samenwerken, wat aangeeft dat de papaja een succes is."





Het papajaproject maakt deel uit van het merk Bouquet Exotic. Dit merk is gestart om de Europese markt van exotisch en tropisch fruit te voorzien. Omdat de papaja's in Europa worden geteeld, wordt het fruit niet per vliegtuig vervoerd. Hierdoor blijft de CO2-voetafdruk beperkt. Tot deze exotische productlijn behoren ook de mango, de avocado, de granaatappel, de vijg en de loquat. "We testen ook, zowel op teeltniveau als op commercieel niveau, met fruit zoals de pitahaya, de physalis en de passievrucht. Deze zijn afkomstig onze experimentele teeltgrond UAL-Anecoop in Almería", vervolgt de commercieel directeur.

De papaja is echter het product dat Anecoop onderscheidt van andere bedrijven die exotisch fruit verhandelen. Er zijn namelijk geen andere Spaanse bedrijven die de papaja op deze schaal telen. "Onze telers bevinden zich voornamelijk in de gebieden Almeria en Murcia. Dit zijn regio's die beschikken over een ideaal klimaat voor de papajateelt onder glas. De meerderheid van de papajatelers gebruikt kassen die ze voorheen gebruikten voor de groenteteelt. We hebben hen geadviseerd papaja te telen als alternatief voor groenten", zegt Miguel Abril.

 

Ongeveer 80% van de Anecoop-papaja's is bedoeld voor de export. Duitsland heeft momenteel de meeste interesse in de vrucht. "Op dit moment weten we niet hoe de papaja zich zal ontwikkelen en of deze vrucht de avocado in populariteit zal evenaren. Momenteel heeft de papaja een plaats op de markt. Ook heeft de vrucht groeipotentieel als we voldoende investeren in rasverbetering. Op dit moment werken we met het ras Intenzza, die de beste teelt- en smaakkwaliteiten samenbrengt. Wij zijn echter van mening dat dit niet het uiteindelijke ras zal zijn. Er zijn rassen afkomstig van het zuidelijk halfrond met betere kwaliteiten. Deze rassen zijn het referentiekader waarop we onze R&D-inspanningen baseren. De presentatie van de papaja kan ook de toekomstige groei beïnvloeden. We zetten ze af in zijn geheel of gesneden met toegevoegd limoensap, wat de smaak verbetert. "

Miguel Abril: "De Spaanse teler is over het algemeen heel dynamisch, vrij moedig en erg enthousiast om alternatieven te vinden. Er zijn telers die de papajateelt hebben geprobeerd en het al hebben opgegeven. Dit is vooral te verklaren door het feit dat het beheer van het gewas hier complexer is dan in tropische landen. We zijn ervan overtuigd dat de Spaanse papaja een toekomst heeft, maar alleen binnen een goed afgebakend project op teeltniveau en met een goed gedefinieerde marketingstrategie."
Publicatiedatum: