Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Is de banaan nog een hardloper bij detaillisten?

Tholen - Ik verkoop tegenwoordig heel andere producten dan 3 jaar geleden, vertelt Klaas Feijer van Feijers Fruithandel. Hij staat op markten in Arnhem en Lichtenvoorde. "Ik maak me niet druk meer over de bananen. De hardlopers zijn nu blauwe bessen, frambozen, avocado's", vertelt hij. Klaas is ervan overtuigt dat de supermarkten met deze verschuiving te maken hebben. "Sinds Jumbo standaard de bananen voor 1 euro de kilo neerleggen, kunnen wij er niet meer aan verdienen." 3 jaar geleden verkocht hij nog 50 tot 60 dozen in de week, nu komt hij er aan gemiddeld 15. Inspelend op het slechte weer deze dag heeft hij dan ook weinig bananen ingekocht, 5 dozen. "Maar gelukkig hebben de supermarkten ook wat goeds gebracht en verkopen we nu veel meer zacht fruit en dergelijke."



Kwaliteit onderscheid
Bij groente en fruit speciaalzaken ligt de situatie anders. Daar ligt (hangt) veelal de kwaliteitsbanaan van Chiquita. "Gelukkig kunnen we ons daarmee onderscheiden", vertelt Mitch Roose van Roose AGF uit Uden. Zij zijn vanaf de start van de groente en fruit speciaalzaak trouw aan het merk, al 40 jaar. "We hoeven de bananen niet voor de Jumboprijs neer te leggen. Klanten zijn best bereid te betalen voor kwaliteit."  Het imago van de banaan staat in de zaak wel eens ter discussie, vanwege het feit dat het rijk aan koolhydraten is. Maar bananen zijn juist supergezond zijn, zegt Mitch die er dagelijks twee eet. "Ik zeg vaak tegen klanten: "Neem als je je een beetje flauw voelt een lekker een bruin gestippelde banaan in plaats van een snicker."

Acties
Voor Lucas Primeurs uit Heemstede is de banaan ook een product dat in het standaard assortiment moet liggen maar geen hardloper is. "Behalve in de zomer, dan heeft Chiquita vaak leuke acties en die helpen wel bij de verkoop", vertelt Barry. "Klanten komen niet zo zeer meer om de losse producten, voor ons draait het steeds meer om gemaksproducten en kant-en-klaarmaaltijden. Daarbij nemen ze wel eens een appeltje en ook een banaantje mee." 

Publicatiedatum: 17-1-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl