Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Exportkansen vooral in Azië

Argentinië raamt meer citroenen

Tholen – Argentijnse citroenentelers hebben het lastig. Hoewel het volume voor het komende seizoen in de ramingen verbetert ten opzichte van vorig jaar, ligt het nog onder het traditioneel gemiddelde. Voor sinaasappelen en mandarijnen worden geen grote veranderingen verwacht. Voor de export kijken de exporteurs meer naar de ongebruikelijke markten in Azië. In het algemeen is de concurrentiepositie van Argentijns citrus op de wereldmarkt lastig door de hoge productiekosten.

De citroenenoogst komt in de ramingen uit op 1,4 miljoen ton over 2017/2018, dat is 100.000 ton meer dan in het voorgaande seizoen. Daarmee is het volume nog altijd lager dan het normale niveau van1,5 miljoen ton, maar heeft de sector de weg omhoog weer gevonden. Dat dit volume niet gehaald wordt is het gevolg van de hoge temperatuur in de belangrijkste teeltregio in Argentinië.



Door het goede weer stijgt ook de oogst van de sinaasappelen en mandarijnen. Voor sinaasappelen wordt een oogst van 850.000 ton geraamd, voor mandarijnen is dat 400.000 ton. De stijgende productiekosten blijven de sector parten spelen. Vooral de kosten voor arbeid, energie en transport stijgen snel als gevolg van een niet competitieve peso en een hoge inflatie. De afgelopen vijf jaar schommelde de inflatie tussen de 20 en 35%.

Het areaal voor de citroenen stond vorig jaar stabiel op 48.000 hectare en zal in de ramingen ook dit seizoen niet veranderen. Ook voor de sinaasappelen en mandarijnen worden geen grote veranderingen verwacht. Dit areaal staat op 43.000 hectare en 28.000 hectare. Het vervangen van de oude bomen voor nieuwe aanplant zal de opbrengst vergroten. Citroenentelers investeren in deze omschakeling om de gevolgen van vorst te beperken, maar er wordt nauwelijks geïnvesteerd in uitbreiding van het areaal. In de provincie Tucumán heeft de citroenenteelt concurrentie van de suikerrietproductie en uitdijende steden. Volgens verschillende bronnen zal de sector niet groeien door uitbreiding van het areaal, maar door vergroting van de opbrengst.

Het grotere volume citroenen zal doorwerken in de export, die geraamd wordt op 250.000 ton voor het seizoen 2017/2018. Voorwaarde is wel dat de productiekosten binnen de perken blijven, anders kan het fruit haar concurrentiepositie op de internationale markt verliezen. Normaal ligt de export tussen de 270.000 en 300.000 ton.

In vergelijking met andere sectoren in Argentinië, die de concurrentiepositie zagen afbrokkelen, is de citroenenexport nog altijd een winstgevende sector. De exporteurs werken samen om de kwaliteit van het fruit voor de export hoog te houden. Daarmee voorkomt de sector grote prijsdalingen.

Voor sinaasappelen (80.000 ton) en mandarijnen (45.000 ton) wordt geen verandering verwacht. Dat volume staat al enkele jaren onder druk. Door de verslechterde concurrentiepositie is het lastig voor exporteurs om met deze producten te concurreren met andere productiegebieden op het zuidelijk halfrond. Vooral de concurrentie met Zuid-Afrika is lastig.

De markt in Azië groeit en de exporteurs willen de handel met deze niet-traditionele markten opschroeven. Zo is China open voor het 'zoete citrus' en er wordt gewerkt aan toegang tot India. Ook andere landen in Azië openen de grenzen voor Argentijns citrus, zoals Korea, Indonesië en de Filipijnen. Daarnaast zijn er markten dichter bij waar de Argentijnse exporteurs terecht kunnen.

Klik hier om het volledige rapport te lezen.