Vroeg of laat overkomt het iedere groenten- en fruitleverancier: een levering valt om uiteenlopende redenen buiten de boot en de gehele partij belandt via een omweg én dubbele kosten op de composthoop. Niet als het aan Fresh Line ligt: sinds enige jaren 'ontzorgt' dit Fresh Line team grote exporteurs en coöperaties in heel Europa door afgekeurde partijen te verlossen en deze snel en vakkundig aan te bieden aan tal van klanten. Het servicepakket omvat onder meer het transport, de tijdelijke opslag én natuurlijk het vermarkten van de handel zelf.
De service die Fresh Line aanbiedt, is eenvoudig doch doeltreffend. Met name vanuit Spanje en Italië komen wekelijks vele contractuele leveringen naar de grote Duitse supermarktketens. Deze partijen zijn vaak door omstandigheden te laat of hopen zich vanwege een beperkte vraag op in het magazijn. Hier komt Fresh Line in het spel. Vanuit het kantoor in het grensplaatsje Nettetal worden regionale magazijnen en transporteurs benaderd om de lading veilig te stellen en vervolgens te transporteren. Vervolgens wordt de handel binnen een korte tijd aan het grootschalige klantennetwerk van voornamelijk groothandelaren, markthandelaren en kleinere supermarkten aangeboden, veelal via sociale media als Whatsapp en Facebook.
Totaalservice
Normaliter voltrekt deze reclamatiehandel zich nog dezelfde dag, maar bij omvangrijke partijen heeft het bedrijf ook nog de beschikking over een gemeenschappelijke loods op verschillende locaties in heel Europa waarbij ook het nabijgelegen Fresh Park Venlo. Hier wordt de waar tijdelijk opgeslagen en indien nodig ook gesorteerd. Als de betreffende partij niet meer kan worden verkocht, dan belandt ze op de stortplaats. Met 20 jaar ervaring weet de eigenaar Ümit Ayar echter dat kwaliteit een rekbaar begrip is: ''In de praktijk gaat het vaak om producten die net niet aan de supermarktnormen voldoen vanwege de kwaliteit, maat, verpakking, gewicht of een verkeerde etiket. Voor deze producten is absoluut nog een markt.''
De wintermaanden vormen jaarlijks het hoogseizoen voor het Fresh Line-team, omdat dan de importproducten in grote leveringen van Zuid- naar West-Europa worden getransporteerd. Soms komt het ook wel eens voor dat de bedrijfsleider 's-nachts uit bed gebeld wordt, omdat er een reclamatiepartij is opgedoken. Beperkte contacttijden of productvoorkeuren passen dan ook niet bij deze totaalservice. Ümit Ayar: ''Een partij tomaten raak je natuurlijk makkelijker kwijt dan relatief onbekende producten zoals koolrabi of papaja. Dat is voor ons echter niet van belang: de klant heeft financieel gezien al pijn en het is onze opdracht die pijn te verzachten.''
Voedselverspilling
Ondanks de vele voedselleveringen die wekelijks tussen wal en schip belanden, is de concurrentie in dit segment zeer schaars, zo benadrukt Ayar. En dat terwijl duurzaamheid en voedselverspilling vandaag de dag zeer heikele thema's zijn. Het bestaansrecht van Fresh Line Fruit Services zit hem dan ook niet enkel in het ontlasten van voedselleveranciers, maar evenzeer in het tegengaan van deze verspilling. Om dit definitief te veranderen, heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om de AGF-branche hiervan bewust te maken. Ayar: ''Daarom komen we graag in contact met Europese leveranciers die hier ook waarde aan hechten.''