Het seizoen voor de groene tomaten is echter niet goed begonnen en de verwachting is dat het een slecht seizoen wordt. "Ik heb er geen verklaring voor, maar de consumptie daalt en misschien komt het wel door de smaak, die niet zo is zoals het hoort. Bovendien hebben de producten te lijden gehad onder de weersomstandigheden en concurrentie."
Het tomatenseizoen op Sicilië begint in november met een hoogtepunt tot de maand februari en daarna zijn de volumes lager tot ongeveer juni.
Qua buitenlandse concurrentie hebben de tomaten weinig te lijden gehad van Marokkaanse en Noord-Afrikaanse producten. "Deze landen hadden grote problemen met de oogst, maar Nederland heeft haar aanwezigheid op de Italiaanse markt uitgebreid tot november. Dan is er natuurlijk nog het Spaanse product dat altijd goed is, maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Ondanks dat de consument het lokale product erkent, kiezen ze voor buitenlandse tomaten," benadrukt Joe.
In de periode voor en na kerst daalde de consumptie. "We weten niet waardoor dat komt. Aan de kwaliteit ligt het niet want dat is dit seizoen uitzonderlijk. Misschien zijn het de prijzen die wat aan de hoge kant zijn," zegt Joe.
In de maanden november en december had de cherrytomaat een gemiddelde prijs van €1,80 - €2,20 per kilo, de datterino wisselde tussen €2,- en €3,- en de prijs van de piccadilly lag tussen de €1,20 - €1,80 per kilo.
"De grote winkelketens focussen op private labels en op kwaliteitsproducten. Ook is de vraag naar producten met een intens aroma toegenomen. Bij de cherrytomaat is dit het geval en er wordt ook op de kleur gelet. We zien nu een trend waarbij vooral de datterino en piccadilly tomaten het goed doen in november en december," bevestigt Joe.