Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

FSIN: Behoefte aan halffabrikaten zal groeien

Consumentenvertrouwen en lifestyle doen food opleveren

De dynamiek in de foodmarkt is groot. De veranderingen geven een positieve impuls aan de foodomzet, vooral in Out of Home. Ook dit jaar zal de foodsector naar verwachting mooie groeicijfers laten zien. Het FSIN gaat in zijn prognoses uit van een omzetgroei van 3,7% voor de totale markt en van 4,9% voor Foodservice, blijkt uit de nieuwe FSIN Beleidsmonitor 2018/2019.

Vooral Out of Home profiteert van het gestegen consumentenvertrouwen en de veranderende lifestyle van consumenten. Afgelopen jaar besteedden consumenten fors meer aan eten en drinken dan in voorgaande jaren, zowel thuis als buitenshuis. De totale omzet van voedings- en genotmiddelen kwam in 2017 uit op zo'n €59,5 miljard, een stijging van 3,6%. De grootste groei sinds de crisis. In Out of Home nam de omzet toe met 4,1%, in At Home met 3,4%. Ook in 2018 staan de seinen op groen. Het FSIN verwacht dat de foodmarkt dit jaar een omvang van €61,7 miljard zal bereiken.

Convenience en delivery
Belangrijkste aanjagers van deze omzetgroei zijn gemakconcepten en fooddelivery; zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen beide blijven groeien. Met name jongeren en tweeverdieners stuwen de omzetstijging in deze groeimarkten. Meer dan ooit hebben zij geld over voor lekker en 'gemakkelijk' eten. Tijdwinst is geld waard, al nemen ze soms ook de tijd om juist uitgebreid te tafelen en te genieten, samen met vrienden en/of familie. Jongeren gaan ook fors vaker uit eten dan andere leeftijdsgroepen, maar besteden op een avond gemiddeld €10 minder dan andere generaties, zagen we al eerder in de FSIN FoodShopper Monitor 2017/2018.

Beleving
'Gemak' en 'gezellig' zijn ook de belangrijkste koopmotieven in At Home en verantwoordelijk voor de omzetgroei van supermarkten (+3,2% in 2017). Consumenten kopen duurdere producten en meer kant-en-klare gerechten. 'Beleving' is een andere belangrijke groeimarkt. Casual formules, food- en markthallen en andere 'hippe plekken' deden het in 2017 goed en zullen zich komend jaar verder ontwikkelen.

Veranderkrachten
De dynamiek in de foodmarkt wordt veroorzaakt door diverse veranderkrachten. Een ervan is de digitalisering van de samenleving. Technologische innovaties maken het leven eenvoudiger. Zeker voor jongere generaties wordt eten bestellen een tweede natuur, blijkt uit diezelfde FSIN FoodShopper Monitor 2017/2018. Enkele andere veranderkrachten die we in de FSIN Beleidsmonitor 2018/2019 toelichten, zijn:

+ De forse groei van het aantal eenpersoonshuishoudens
+ Het gevoel van tijdsdruk (we voelen ons gejaagd, SCP)
+ De combinatie van food en lifestyle
+ De economische groei en het stijgend consumentenvertrouwen
+ De toename van het aantal eetmomenten
+ De vergrijzing (evenals de verstedelijking en de krimp in de regio)
+ De groeiende aandacht voor gezondheid

Toekomstkansen
In de nieuwe FSIN Beleidsmonitor 2018/2019 staan we verder stil bij de trends en ontwikkelingen van afgelopen jaar, een jaar waarin de fundamenten werden gelegd voor innovatie en succesvolle investeringen in het komende jaar. Per foodkanaal zoomen we uitgebreid op de veranderingen in om vervolgens ontwikkelrichtingen voor de komende jaren aan te geven. Er liggen volop kansen, voor alle kanalen, maar ook voor grossiers en leveranciers: consumenten eten vaker buiten de deur, het aantal eetmomenten stijgt en vooral blurrende concepten zullen meer ambacht laten zien en behoefte hebben aan halffabricaten.

Voor leden van het FSIN is de FSIN Beleidsmonitor 2018/2019 digitaal beschikbaar.

Bron: FSIN

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018