Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michaël Wilde, Eosta:

"Omslagpunt gebruik lasertechniek bijna bereikt"

Tholen – De lasertechniek van groenten en fruit kent steeds meer producttoepassingen. De kostprijs van laseren van AGF is inmiddels gelijk aan het gebruik van stickers of plasticverpakkingen. Volgens Michaël Wilde van Eosta is het slechts een kwestie van tijd voordat het omslagpunt bereikt wordt en zowel verpakkers als retailers niet meer om laseren heen kunnen. "De kans dat plasticgebruik hoger belast gaat worden is zeer aanwezig, zeker om de klimaatakkoorden nog te kunnen halen." Toch ziet hij plastic niet in zijn geheel verdwijnen. "Alleen waar het nog een functionele rol vertolkt, zie ik nog een rol voor plastic weggelegd."



Kosten doorberekenen
"Plastic is nu naar verhouding nog goedkoop, maar het is niet zozeer de vraag of, maar eerder hoe lang dat nog het geval blijft. Zodra de milieuschade die de plasticsoep teweegbrengt naar rato wordt doorberekend en de investeringskosten van de lasertechnologie-apparatuur eruit zijn, ben je al op dat punt", vervolgt Michaël. 

Vershoudsargument
Voor sommige producten kun je voorlopig echter nog niet om plastic heen. "Voor producten als blauwe bessen heeft plastic echt een vershoudsrol en blijft het belangrijk. Maar ook daar kun je onderscheid maken tussen recyclebaar plastic of die voor eenmalig gebruik. Toch is het veelzeggend dat het vershoudsargument van voorstanders van plasticverpakkingen niet altijd opgaat. Een studie bij een Zweedse supermarktketen wees bijvoorbeeld uit dat groenten en fruit zonder plastic omhulsel sneller verkochten. De hogere omloopsnelheid vertaalde zich ook in een snellere consumptie, waardoor het houdbaarheidsvraagstuk niet zozeer meer speelde."

Navolging conventionele sector
De lasertechnologie werd in eerste instantie in het leven geroepen om de noodzaak van plasticverpakkingen voor bio-AGF in het supermarktschap te laten verdwijnen. Dat de techniek door de huidige ontwikkelingen en het gunstige kostenplaatje ook interessant wordt voor de conventionele sector, vindt Michaël niet bezwaarlijk. "Dat je met bio-AGF van doen hebt, kun je nog eenvoudig blijven benadrukken met bordjes en logo's", besluit hij. 

Voor meer informatie: www.eosta.nl