Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

FSIN: consumentenvertrouwen stuwt consumptie buitenshuis fors, ook in 2018

Nederlander besteedt weer meer geld aan eten en drinken buiten de deur

Nederlanders gaan komend jaar waarschijnlijk meer geld uitgeven aan eten en drinken buiten de deur dan voor de crisis. Dat voorziet het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De Nederlandse consument heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door tijdwinst, gemak en beleving eet de Nederlander vaker buiten de deur en dan met name de jongeren en tweeverdieners. Volgens het FSIN loopt ook de bezorging van eten en versboxen bij bijvoorbeeld de supermarkt steeds beter. Boodschappen voor de 'voorraadkast' zullen in de toekomst waarschijnlijk ook steeds vaker online worden gedaan.


Bestedingen van de Nederlandse consument aan eten en drinken buitenshuis (per hoofd van de bevolking) bereiken dit jaar weer het niveau van voor de crisis. Bron: CBS en FSIN/Foodstep

In 2017 besteedde de Nederlandse consument gemiddeld ruim 1.115 euro aan eten en drinken buitenshuis en daarmee ligt het bijna op pre-crisis niveau. Het FSIN verwacht dat de bestedingen dit jaar oplopen naar 1.163 per persoon. Voor de recessie in 2007 ging het nog om zo'n 1.148 euro.
Met name het thuis laten bezorgen van eten is sterk in opmars. Deze markt was afgelopen jaar goed voor bijna 2,5 miljard euro aan omzet. Dat is ruim een kwart meer dan in 2016.

''De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie én zijn veranderende levensstijl'', aldus het FSIN, dat erop wijst dat 2017 sowieso een erg goed jaar was voor de foodsector.

Inclusief boodschappen in de supermarkt is er zo'n 59,5 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. Bijna een derde daarvan ging om consumptie buitenshuis. Het kennisinstituut verwacht dat de totale consumentenomzet aan eten en drinken in Nederland in 2018 zal doorgroeien naar 61,7 miljard euro.



De omzetgroei (en -daling) van de foodservicekanalen hangt nauw samen met het flucueren van het consumentenvertrouwen. Bronnen CBS en FSIN/Foodstep


Bron: FSIN

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018