Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Conference domineert de markt, kwaliteit tevredenstellend

Schaarste op Duitse appelmarkt, perenmarkt stabiel

Terwijl de Duitse appelhandel te kampen heeft met schaarste en aanzienlijke prijsverhogingen, kan de perenmarkt eerder stabiel genoemd worden. Op de Duitse markt voor hardfruit is er vooral veel vraag naar de Conference-peren. Italiaanse en Franse partijen domineren de markt. In de belangrijke Duitse teeltregio het Altes Land specialiseren de telers zich echter meer en meer op appelen. "Onze producten komen in eerste instantie uit Nederland en België'', aldus Heinz Schacht, directeur van de gelijknamige fruithandelsmaatschappij.

"Het Altes Land is niet zo sterk op het gebied van peren. Er zijn slechts een paar telers die zich met peren bezighouden. Het loont zich niet als je slechts op 2-3 hectare peren teelt. De telers planten geen nieuwe perenbomen meer en specialiseren zich volledig op appelen. De perenmarkt is circa 10 procent van de appelmarkt'', zo legt Heinz uit. Het perenaanbod van de fruithandelsmaatschappij bestaat hoofdzakelijk uit Conference-peren, maar ook uit Italiaanse rassen zoals Abate, Williams en Santa Maria. Lokale rassen zoals Alexander Lucas en Bürgermeister vullen het assortiment aan.



'Tevredenstellend'
De kwaliteit is in z'n geheel genomen tevredenstellend en de prijzen zijn vergeleken bij vorig jaar nauwelijks veranderd. Heinz: "Bij de Italiaanse rassen zijn de prijzen vrijwel identiek. De Conference-peren zijn daarentegen iets in prijs gedaald en de prijs daarvan ligt momenteel tussen de 0,70 en 0,80 euro voor 55-65 maten en tussen de 0,95 en 1,05 euro voor 65-75 maten. De Russische markt is natuurlijk weg en dat merken de Nederlanders ook. Dat zou een reden kunnen zijn.''

De 65-70 kalibers zijn in eerste instantie interessant voor koks. Voor de winkels komen eerder de grotere peren met de maten 70-75 en 75-80 in aanmerking. Bij de kantines en grootkeukens domineren eerder de kleine peren met een zogenaamde stukprijs. "Daar zegt de chef bijvoorbeeld dat een peer niet meer dan 0,15 cent mag kosten. Ook kookperen spelen een ondergeschikte rol. De handel verloopt altijd heel gewoon, oftewel ieder jaar hetzelfde. Een goede consumptiepeer zoals Williams of Conference is nou eenmaal ook een kookpeer'', aldus Heinz. 
Directe verkoop
Fruitgroothandel Johannes Schacht bestaat sinds 1932 en heeft een breed productpalet met hardfruit, maar ook citrus, noten en steenfruit. Buiten de hoofdvestiging in Jork heeft het bedrijf ook een verkoopplaats op de Großmarkt Hamburg. De meerderheid van de producten wordt binnen twee weken vanuit het magazijn met een totale capaciteit van circa 500 ton gedistribueerd naar levensmiddelenketens en gastronomieleveranciers. Bovendien levert het bedrijf ook dagelijks versproducten aan leveranciers van fruitmanden.

Verdere informatie:
Johannes Schacht Fruchthandels-gesellschaft mbH
Inh. Heinz Schacht
Gehrden 96, 21635 Jork
Telefoon: +49 4162 484

Publicatiedatum: