Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Amerikanen ontwikkelingen nieuwe verpakkingen voor zoete aardappelen

Leveranciers zijn steeds meer tijd kwijt met de verkoop van hun AGF. Nieuwe verpakkingen, promotiestrategieën en trends volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het voor telers en verladers noodzakelijk is om langer stil te staan bij de manier waarop zij hun onderneming runnen. 

"De druk om de markt scherp in de gaten te houden is tegenwoordig veel hoger," vertelt Frank Mesa van Garcia Farms Produce, teler van zoete aardappelen in Californië. Op het gebied van zoete aardappelen is er de laatste jaren veel veranderd, zoals de continue groei van het biosegment en de consumentenvoorkeuren voor verschillende rassen.  Consumententrends veranderen bovendien in snel tempo en we willen deze graag een stap voor blijven. Zo zien we nu bijvoorbeeld dat zoete aardappelen in magnetronverpakkingen steeds populairder worden en ook producten als baby zoete aardappelen komen steeds meer in beeld."



Mesa voegt er aan toe dat telers ruim de tijd moeten krijgen om op deze veranderingen te anticiperen zodat er op een doordachte manier in de sector geïnvesteerd kan worden. "Het duurt soms jaren om onze werkwijze aan de veranderende trends aan te passen," vertelt hij. "Het vergt weloverwogen en in sommige gevallen ook risicovolle investeringen om nieuwe zaken als bijvoorbeeld verpakkingen te introduceren omdat deze extra apparatuur en zelfs andere productafmetingen en rassen vereisen."

Vraag naar zoete aardappelen groeit
De laatste jaren laat de vraag naar zoete aardappelen en gestage groei zien. Dit is ten dele te danken aan de promotie van de gezonde eigenschappen van de zoete aardappelen en omdat het product ook vaker te zien is in kookprogramma's. Het helpt natuurlijk ook mee dat het product vrijwel jaarrond verkrijgbaar is. Het enige dat wisselt zijn de rassen waar vraag naar is.



"Op Garcia Farms Produce telen vier bekende rassen," vervolgt Mesa. "Hiertoe behoren Covington, Red Diane, Bonita Sweets en Oriental, ook wel bekend als Murasaki. Hoewel de vraag naar zoete aardappelen de laatste acht jaar over het geheel genomen is gegroeid, lijken consumenten sinds kort meer interesse te krijgen in rode rassen en Bonita Sweet. Ook de populariteit van de Oriental Murasaki neemt toe. Zoete aardappelen zijn bijna twaalf maanden per jaar verkrijgbaar. In november laat de afzet dankzij Thanksgiving een piek zien. Bijna een derde van onze totale jaarlijkse productie wordt in deze periode verkocht."

De groeiende vraag betekent uiteraard ook meer telers en Mesa legt uit dat het netto volume van het bedrijf geen gelijke tred houdt met de vraag. "Nu de populariteit van zoete aardappelen de laatste jaren is gestegen, is ook het aantal telers en areaal gegroeid. Hoewel de taart groter is geworden, is het aantal spelers ook toegenomen. De prijzen zijn prima maar zijn wel licht gedaald vanwege de grotere aanvoer. We ontvangen nu dezelfde prijzen als zo'n jaar of drie geleden."



Over nieuwe verpakkingen wordt nagedacht
Mesa legt uit dat Garcia Farms Produce van plan is om volgend jaar zakken met handvat te introduceren. Deze vormen een aanvulling op de bestaande verpakkingsopties van het bedrijf voor groothandel en retail. 

"We hebben veelal verpakkingen van 4,5 en 3,6 kilo en nu ook van 1,3 kilo," vertelt Mesa. "De losse verkoop blijft echter het belangrijkst. We zien tegenwoordig wel dat steeds meer AGF in zakken wordt aangeboden en Garcia Farms Produce wil dit type verpakking ook op de markt gaan brengen."

Voor meer informatie:
Frank Mesa
Garcia Produce Farms
Tel: +1 (209) 394-8356

Publicatiedatum: 5-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: