Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Versgesneden assortiment nu al goed voor 20% van de afzet van Vicente Peris

"Consumenten eten 40% meer fruit als het geschild en gesneden is"

Hoewel de merken Peris en Vicentín op de Spaanse markt al goed geconsolideerd zijn voor Piel de Sapo en watermeloenen, vertegenwoordigt het versgesneden assortiment nu al zo'n 20% van de afzet van het Valenciaanse bedrijf Vincete Peris, dat een aantal jaar geleden fors heeft ingezet op dit marktsegment. 



De nieuwe verwerkingsfaciliteiten van Vicente Peris hebben een koelopslag van maar liefst 2.500 m2. In alle ruimtes waar het fruit wordt bewaard, gewassen, gesneden en verpakt, ligt de temperatuur tussen de 1 en 6 graden Celsius. De faciliteiten worden altijd ontsmet wanneer er overgaan wordt op de verwerking van een andere fruitsoort en er wordt gewerkt volgens voedselveiligheidsstandaarden die strenger zijn dan de wettelijke voorschriften. 



"We vermarkten al 40 jaar lang meloenen, watermeloenen, lente-ui en bleekselderij via El Corte Inglés. Op een dag vroeg een retailer ons om halve meloenen te leveren om beter op de consumententrends in te kunnen spelen," legt Alberto Montaña, directeur van Vicente Peris, uit, tijdens een bezoek van FreshPlaza aan zijn faciliteiten. 



"Hoewel er ook steeds meer kleinere rassen op de markt zijn, zijn de meloenen die verkocht worden toch vaak groot en gezinnen consumeren nu eenmaal steeds kleinere porties. Om deze reden verkopen retailers vaak halve meloenen. Er gelden hiervoor echter geen hygiënevoorschriften. Om hier verandering in te brengen hebben wij een aantrekkelijke gasverpakking ontwikkeld die beantwoordt aan de hoogste voedselveiligheidseisen en de versheid van het product garandeert."



Automaten bieden ook veel mogelijkheden, hoewel de Spaanse markt misschien nog niet helemaal klaar is voor deze manier van verkoop. "Onlangs is er een Europese regeling ingevoerd die vereist dat automatieken ook gezonde producten moeten bevatten. Vooralsnog zien we in Spanje meer afzetmogelijkheden voor hele stuks fruit dan voor gesneden producten, gezien de noodzaak voor koeling van deze producten tijdens het transport, laden en lossen en het feit dat ze beperkter houdbaar zijn."



Het feit dat zowel de transittijd als koelketen wordt onderbroken gedurende het logistieke proces van deze producten is de grootste uitdaging. "Normaal doet een product er gemiddeld twee dagen over om het supermarktschap te bereiken, terwijl de houdbaarheid, afhankelijk van het product, wel 7 dagen kan bedragen. We leveren met name aan Spaanse supermarkten, waaronder El Corte Inglés onder het Peris label en Carrefour en Alcampo onder het FrutiFresh label."



Volgens Alberto Montaña groeit het versgesnedensegment overal ter wereld en zal deze trend ook de komende generaties aanhouden omdat de populariteit van gemaksproducten steeds verder toeneemt. Ondanks dat Spaanse retailketens hun aanbod aan verse gesneden producten uitbreiden, is er nog volop ruimte voor groei als het aankomt op vers fruit. 



"Ik denk dat we wat betreft gesneden producten nog een lange weg te gaan hebben in Spanje. Het goede nieuws is dat Mercadona, de grootste supermarktketen in Spanje, steeds meer interesse toont in deze producten. Uit een onderzoek is gebleken dat mensen zo'n 40% meer fruit eten als het al geschild en gesneden is omdat het op die manier op ieder moment van de dag genuttigd kan worden. Met dit soort verpakkingen dragen we dus bij aan het bevorderen van een gezonder eetpatroon. We verwachten dat over twintig jaar een groot deel van de consumenten uitsluitend gesneden en geschild fruit zal eten."



"Als we willen dat deze trend zich voortzet dan moeten we zorgen voor een hoge klanttevredenheid door fruit met een hoge brix en optimale rijpheid aan te bieden. We zijn gespecialiseerd in deze producten. We kunnen ons niet alleen blindstaren op de houdbaarheid als we willen dat de consument terugkomt voor meer."



Ananas en watermeloen populairste categorieën, granaatappelen de moeilijkste
"De populairste producten zijn ananas, appelen, meloenen en watermeloenen. We werken altijd met producten waarvoor we jaarrond een vaste prijs kunnen bepalen. In het geval van meloenen bijvoorbeeld werken we met twee prijzen gedurende het jaar, één tijdens het Spaanse seizoen en één buiten het seizoen wanneer het fruit uit Brazilië wordt geïmporteerd."



Granaatappelen zijn het moeilijkste product binnen het versgesneden-segment, vertelt Alberto Montaña, omdat er geen apparatuur op de markt is om de pitten efficiënt te verwijderen zonder het fruit te beschadigen. Dit werk wordt daarom met de hand gedaan. Dit is tijdrovend en de opbrengsten zijn laag. "We maken gebruik van speciale granaatappelrassen. Van september tot december kopen we ze in Spanje in. Buiten het seizoen importeren we de granaatappelen uit India en Zuid-Afrika."




Voor meer informatie:
Chritian Palacios
Vicente Peris
M: +34 615016650
marketing@vicenteperis.com
frutifresh.es
vicenteperis.com



Publicatiedatum: