Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Johan Chrétien, Rejo Fresh: "Er moet een wettelijk kader komen"
Belgische transporteurs willen filekosten doorberekenen aan klant
Tholen - Volgens belangenorganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) waren er in België nog nooit zo veel files als in 2017. Dit heeft grote invloed op de financiële gezondheid van transportbedrijven. Zij kunnen minder vervoeren en hebben te maken met hoge loonkosten. "Willen transporteurs competitief blijven, dan moeten zij een hogere prijs doorrekenen. De eindconsument zal onvermijdelijk meebetalen voor de toename van de congestie," zo meldt TLV op haar website.
De kop van het artikel dat TLV publiceerde liegt er niet om. "Transporteurs zijn stijgende congestie beu: file-uren worden doorgerekend vanaf 2018!" TLV benadrukt dat de steeds langere ritten gepaard gaan met verhoogde loonkosten en hoge prijzen voor onder andere kilometerheffing en dit terwijl de sector het al moeilijk heeft.
Concurrentievervalsing
Johan Chrétien van transportbedrijf Rejo Fresh vindt het rechtstreeks doorberekenen van de filekosten aan de klant een heel goed initiatief. "Er moet dan wel een wettelijk kader komen waarbinnen dat kan gebeuren. Anders krijg je een enorme concurrentiestrijd waarin de één de kosten wel en de ander de kosten niet doorberekent aan de klant."
Lang leve de kerstvakantie
Johan bevestigt de grote omvang van het probleem. "Files kosten ons dagelijks tussen de €40 en €100 per vracht. Als onze chauffeurs langs Brussel of Antwerpen moeten, is dit standaard een verliesfactor." De kerstvakantie was voor Rejo Fresh een verademing. Johan: "Wij rijden dagelijks op Venlo. Op normale, drukke dagen doen wij hier zo'n vier uur over. Door de vakantie was het onderweg veel rustiger en waren we al na drie uur op de plaats van bestemming. Een verschil van 25%."
Rol van de overheid
Johan: "Eigenlijk zou de overheid de kosten van het fileprobleem moeten vergoeden. Zij hebben de verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen. Ze kunnen het wegennet aanpassen, kilometerheffing invoeren voor personenauto's en bijvoorbeeld werken met verschillende kilometerheffingen voor dag en nacht." Ook TLV is voorstander van een uitbreiding van het wegennet en een kilometerheffing voor alle voertuigen. "Zo kan het autogebruik efficiënter verlopen en kan de mobiliteit écht gestuurd worden."