Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Michiel van Ginkel in gesprek met...Ralph Coenen

"Potkruiden zijn voor de vensterbank en snijkruiden voor de snijplank"

In de serie Michiel F. van Ginkel in gesprek met praat directeur Michiel F. van Ginkel van ZON fruit & vegetables voor ZON magazine telkens met een andere gesprekspartner die een relatie heeft met ZON. Deze keer is dat Ralph Coenen (33 jaar), directeur van Vitacress Real B.V. in Venlo.



Michiel: Wat zijn bij Vitacress Real jullie grootste uitdagingen voor de komende jaren?

Ralph: Het zoeken van goede mensen. Logisch, want met goede mensen maak je aan de voorkant het verschil. Juist in deze regio is dat een issue, omdat hier heel veel partijen op zoek zijn naar goede mensen; de poule is relatief klein hier. Als je snel groeit, zoals wij, is het ook een uitdaging om met zijn allen een team en een bedrijf neer te zetten dat klaar is voor de toekomst. Aan de teeltkant liggen er ook uitdagingen, maar daar kun je op anticiperen. Aan de mensenkant is dat veel lastiger. Wat zijn jullie eigen uitdagingen als het gaat om personeel?

Michiel: Bij ZON is de gemiddelde leeftijd vrij hoog. Daarom zoeken wij naar mogelijkheden om te verjongen. We vinden het bij ZON belangrijk dat mensen zelf dingen oppakken en eigen initiatief tonen. Binnen een programma dat we speciaal voor onze jonge medewerkers hebben, die we intern de 'yougsters' noemen, krijgt dat veel aandacht. Wij zijn het kantoor aan het veranderen om daar ook qua werkomgeving een beetje invulling aan te geven. Jonge mensen hebben een heel andere manier van werken. Ze zitten met koptelefoons op en nemen hun eigen laptop mee, omdat die beter is dan wat wij hebben. Wat zij vooral bij ZON brengen, is verbinding tussen afdelingen. Dat beetje extra dat wij als werkgever bieden binnen de mogelijkheden van de branche, wordt hooglijk gewaardeerd. We hebben de ambitie om de beste werkgever van deze sector te worden. Hoe gaan jullie hiermee om in je bedrijf?

Ralph: Ik herken wel wat je zegt over het naar de zin maken van de werkplek voor je werknemers. Wij krijgen in ons nieuwe onderkomen ook een restaurant. Je zit een groot gedeelte van de dag op je bedrijf en hopelijk met veel plezier. We willen een omgeving creëren die daarbij aansluit. Er werken veel Poolse mensen bij ons die hier op de lokale parken wonen. Prima faciliteiten, maar wij proberen wat extra's te doen. We krijgen bijvoorbeeld een lounge area, een PlayStation en een plek waar werknemers met elkaar kunnen kletsen. Ook staan er wasmachines, want wassen is vaak een probleem op de parken. Als we wat extra kunnen bieden, doen we dat.

Michiel: Waar is jullie exponentiële groei aan te danken, aan het assortiment, aan de komst van andere klanten of aan een combinatie van factoren?

Ralph: Dat komt door een combinatie van factoren. Zet 24Kitchen aan en er wordt iets met kruiden gedaan. Dat hebben we mee. Dan is er natuurlijk nog de focus op gezondheid. Daar passen verse kruiden heel goed bij. Economisch gezien gaat het natuurlijk een stuk beter dan een paar jaar geleden. Als je alleen kijkt naar het prijsverschil tussen gedroogde en verse kruiden, zal je eerder voor gedroogde kruiden kiezen, maar we willen vers, gezond en luxe en dan kom je bij ons product uit. Het mag wat meer kosten; dat hebben we ook mee. De benadering die wij met klanten zoeken, slaat ook aan, denk ik.



Michiel: Kun je daar iets over vertellen?

Ralph: Wij zijn een hele kleine categorie in de supermarkt. Het betreft misschien nog niet eens één procent van de AGF. Juist daarom proberen wij onze klanten bij de hand te nemen door aan te geven hoe ze die categorie het beste kunnen inrichten. We zijn natuurlijk zelf ook allemaal consumenten. Als we wat familieleden en kennissen aan tafel zetten en over kruiden gaan praten, komen er heel wat ideeën op tafel. Op die manier vliegen we zaken pragmatisch aan. De categorie kruiden groeit nog sterk, dus dan hoef je er nog niet zo micro in te zitten en kunnen we toch veel ontwikkelen.

Michiel: Kun je zeggen aan welke klanten je levert, is dat voornamelijk foodservice of juist de retail?

Ralph: Nee, we leveren vooral aan de retail; we doen wel wat aan foodservice.

Michiel: Ben je een concurrent van Gipmans?

Ralph: Nee, we werken juist intensief samen. Wij verkopen ook potkruiden en snijkruiden. Maar zelfs als je Gipmans zou zien als potkruiden en ons als snijkruiden, dan vult het elkaar nog aan. We zeggen altijd dat de potkruiden voor de vensterbank zijn en dat snijkruiden voor de snijplank zijn. Iedereen denkt dat potkruiden gebruikt worden voor consumptie, niet voor de aankleding van de keuken. Dus daarom vullen Gipmans en Vitacress Real elkaar aan.

Michiel: Wat heel populair is, is munt. Wat is volgens jou het volgende grote kruid; wat gaat een hype worden?

Ralph: Lastig om te zeggen. Ik denk dat kruiden over de volle breedte nog heel veel potentie hebben. Peterselie is bijvoorbeeld al heel groot, ook omdat het multi-toepasbaar is; het kan over aardappelen, over vlees, over vis, in de soep. Munt heeft natuurlijk een enorme vlucht genomen omdat we dat op een gegeven moment met zijn allen in de thee zijn gaan drinken. Maar neem koriander, dat is een ondergewaardeerd kruid. In Engeland is dat bijvoorbeeld mega, vooral omdat de Indische keuken daar erg populair is. Wij gaan natuurlijk ook steeds meer Indisch koken, dus daar zit zeker potentie in. Hetzelfde geldt voor basilicum. Op de pot is dat een heel groot artikel, als gesneden kruid voor de retail is dat minder groot. Wij moeten nog heel veel doen aan de informatieverstrekking richting consumenten. Daarmee kunnen we ook supermooie kruiden als salie en dragon een boost geven. Worden die zo groot als munt? Ik denk het niet, maar groeien kunnen ze zeker als snijkruiden.

Michiel: En de ontwikkeling van smaak, houden jullie je daar mee bezig?

Ralph: We zijn wel bezig om onze producten wat meer te categoriseren. Voor wijnen is dat mooi gedaan om daar voor consumenten wat meer gevoel en richting aan te geven. Dat moeten wij ook veel meer gaan doen. Aan die kant is nog zóveel terrein te winnen.

Michiel: En jullie klanten zitten in binnen- en buitenland?
 
Ralph: Nederland, België, Duitsland.

Michiel: Onze youngsters willen graag van je weten hoe het is om als jonge baas een bedrijf te runnen.

Ralph: We proberen dat samen te doen. We zijn continu op zoek naar goeie mensen. We proberen vakmensen te vinden die het ondernemerschap ook superleuk vinden. Veel van onze mensen hebben al eens een eigen bedrijf gehad of hebben al heel lang met die gedachte gelopen. En als je met ondernemers bij elkaar zit, kun je die heel veel vrijheid geven. Ik hoef van niemand te controleren of ze er 's ochtends wel zijn en 's avonds niet te vroeg naar huis gaan. Er is heel veel vrijheid om dingen samen te doen. We proberen open met elkaar te communiceren. Daardoor weten heel veel mensen wat er speelt en pakken veel mensen automatisch dingen op, maar wel altijd in overleg. Dat werkt. Daardoor voel ik me geen 'baas'.

Michiel: Hoe is bij jullie de verhouding tussen jongere en oudere werknemers?

Ralph: De gemiddelde leeftijd is bij ons vrij laag en zal rond de dertig schommelen.
Michiel: Dat is twintig jaar jonger dan bij ons.

Ralph: Bij de sorteerders en inpakkers hebben we ook wel wat oudere dames rondlopen, maar die geven hun jongere managers ook de ruimte. Leeftijds- of generatieverschil speelt bij ons niet echt.

Michiel: Wat zie je bij jullie van 24/7 werken, flexibilisering, mobiele communicatie? Gaan jullie straks op zaterdag en zondag verkopen? Wat verwacht je van je medewerkers op dit gebied?

Ralph: Ik heb een achtergrond van hard werken; ik zit natuurlijk heel dicht tegen de millennials aan. Ook als bedrijf zijn we altijd op zoek naar de balans tussen werken en privé. Want als je van je medewerkers verwacht dat het ondernemers zijn, ga je ervan uit dat ze hard werken en meer geven dan gemiddeld. Aan de andere kant kijken we wat we terug kunnen doen. Daarom sturen we meer op output dan op input. Dus als iemand een keer naar de tandarts moet, zijn we daar soepel in. In ons nieuwe pand hebben we ook een sportruimte zodat mensen na het werk kunnen sporten. Er werkt bij ons bijvoorbeeld iemand uit Maastricht; als die aan het einde van de werkdag op zijn telefoon een file van een uur ziet staan, duikt hij bij ons nog even de sportruimte in voordat hij in de auto stapt. Iedereen heeft bij ons een mobiele telefoon. Als er 's avonds iets speelt – de klant staat ook bij ons op nummer één – dan moet de telefoon opgenomen worden en dan moet er actie zijn. Dat proberen wij onze mensen mee te geven voordat ze bij ons starten; dat is part of the business waar we in zitten en zo willen we ook zijn. Dat is daarom een onderdeel van onze bedrijfscultuur.

Wie is Ralph Coenen?
Ralph Coenen werd 33 jaar geleden geboren als zoon van een wortelen- en aspergeteler in Grubbenvorst. Hij woonde zeven jaar in Amsterdam, waar hij Bedrijfskunde studeerde en daarna General Management aan Neyenrode. Vervolgens ging Ralph in Amsterdam als Sales Manager aan de slag bij Bloom B.V.; een bedrijf dat bloemen aan supermarkten verkocht. In 2010 startte Ralph met twee oud-collega's een eigen bedrijf, Xpol B.V. Die service provider importeert onder meer bloemen, groenten en kruiden uit Kenia. In 2014 verkocht Ralph Xpol en verhuisde hij terug naar zijn geboorteregio. Ralph is nu directeur van Vitacress Real, een bedrijf dat potkruiden en snijkruiden teelt (de helft zelf en de andere helft via contractteelt door derden), verpakt en levert aan retailers. Dit jaar tikt het bedrijf met bijna zeventig medewerkers een omzet van tien miljoen euro aan. Vitacress Real startte in 2014 bij Flora ZON, verhuisde midden 2015 naar Fresh Park Venlo en nam onlangs zijn intrek in het voormalige onderkomen van drukkerij Rekafa.


Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018