Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"John Vena: "Deze faciliteit is uniek in de wereld"

Fotoreportage van Philadelphia Wholesale Produce Market

Op 14 december nam FreshPlaza deel aan een rondleiding over de Philadelphia Wholesale Produce Market (PWPM). John Vena van John Vena Inc, één van de handelaren in de op deze markt, gaf de bezoekers uitleg over de relatief nieuwe terminalmarkt en de voordelen die deze unieke faciliteit de regio te bieden heeft. 

Vandaag de dag zijn er 22 handelaren gevestigd in de PWPM en, evenals andere terminalmarkten in het land, wordt de faciliteit gekenmerkt door de aanwezigheid van vele familiebedrijven. "Alle bedrijven hier worden door particulieren gerund en er zijn hier geen grote bedrijven actief," vertelde John Vena. Minimaal twee bedrijven hier op de markt bestaan al ruim 100 jaar en ook John Vena Inc nadert haar eeuwfeest. Het bedrijf werd begin twintigste eeuw opgericht door John Vena's grootvader John Vena I. 




100% koelketenbescherming
De PWPM is gevestigd in een nieuw gebouw dat in 2011 werd opgeleverd. "Deze faciliteit is uniek in zijn soort en tref je nergens anders ter wereld aan," vertelde Vega. "Er zijn wel enkele volledig afgesloten markten in een aantal grote Europese steden maar niet van deze omvang en geen enkele ervan beschikt over de capaciteit om vrachtwagens bij een dokdeur aan te laten dokken. Op deze manier kunnen we de koelketen 100% beschermen." De ruim 650.000 m2 tellende faciliteit is volledig gekoeld en beschikt over 224 dokdeuren rondom het gebouw. "De markt werd ontworpen als markthal, een bruisend centrum waar mensen graag zaken komen doen. Het is een plek waar wordt gehandeld, samengewerkt en men klanten persoonlijk kan ontmoeten," voegde Vena er aan toe. 

Eigendom van de staat
De 22 handelaren vormen een coöperatie en betalen maandelijks huur aan hun verhuurder, PhilaPort. "Voorheen werd het gebouw door de stad verhuurd maar evenals in vele andere grote steden, waren er ook ook hier problemen met de financiering. "Ons project werd door de staat overgenomen via de havenautoriteiten waardoor wij nu onderdeel uitmaken van PhilaPort," vervolgde Vena. "Dit is een zeer gunstige ontwikkeling voor de handelaren PWPM geweest. Huren van de staat biedt veel voordelen. We genieten een aantal belastingvoordelen en merken dat we nu worden gehoord in de hoofdstad Harrisburg." De band met en nabijheid van Philaport zijn andere strategische voordelen voor de verkopers en klanten op deze markt. "De haven van Philadelphia is één van de belangrijkste aankomstpunten van vers fruit uit Chili en andere Zuid-Amerikaanse landen, zoals Peru," legde Vena uit. 

Moeilijke jaren
Hoewel de terminal heden ten dage goede resultaten boekt en op 100% capaciteit draait, ging het de laatste zes jaar niet altijd over rozen. Tot 2011 was de Terminal Market gevestigd in het Philiadelphia Food Distribution Center, een gecentraliseerd gebied waar meerdere levensmiddelenmarkten waren, waaronder een vismarkt. Het was een moeilijke faciliteit om in te werken, met gebrekkige koeling en een tekort aan dokruimte. Toen er nieuwe voedselveiligheidsvoorschriften kwamen, hadden handelaren de indruk dat ze zich niet zouden kunnen handhaven als zijn hun faciliteiten niet zouden verplaatsten of aanpassen. Ze begonnen daarom aan verhuisproject en volgens John Vena was dit meteen een succes. "Het kostte ons alleen wel 11 jaar om de faciliteit zoals hij er nu uitziet te ontwerpen en bouwen. We begonnen er in 2000 aan en namen in 2011 onze intrek."

De eerste jaren op de nieuwe locatie verliepen vrij moeizaam. Alle handelaren deden hun best om de omschakeling naar moderne operationele standaarden te maken en dit bracht forse uitgaven met zich mee. "John Vena Inc. heeft een stabiele jaarlijkse groei doorgemaakt maar gedurende onze eerste jaren in de nieuwe faciliteit was er geen sprake van groei. In het begin was er ook meer leegstand, wat betekende dat de totale huursom gedurende een hele periode door minder handelaren opgebracht moest worden. We hebben heel wat voor de kiezen gekregen maar hebben ons hier aardig doorheen weten te slaan. Tegenwoordig zijn er 22 handelaren. Dit zijn er zeven minder dan voor we hier in 2011 introkken, hoewel hierbij wel twee nieuwe handelaren opgeteld zijn zodat de faciliteit voor 100% bezet is. We verkeren in een veel betere positie dan drie jaar geleden."




Veelzijdig klantenbestand
De terminalmarkt is zes dagen per week geopend. Op zondag is de markt pas vanaf 10 uur open voor klanten. "Ons klantenbestand bestaat uit vrijwel iedereen die verse AGF in wil kopen en een bepaalde eindgebruiker op het oog heeft," legde Vega uit. 

Over het algemeen kunnen de vaste klanten van de PWPM onderverdeeld worden in 40% tot 60% foodretail, 30% tot 40% foodservice en het overige deel bestaat uit groothandelaren en importeurs. John Vena Inc bedient een zeer actieven groep foodserviceklanten in een gebied van 300 tot 400 km rondom de markt. "We verkopen bijvoorbeeld aan een kleine zelfstandige die een kraam met sla en uien runt maar ook aan grote landelijke en regionale retailers. Zij kopen hier allemaal hun AGF in. Sommigen komen één keer per week en andere zien we dagelijks. Sommigen zien we maar eens per jaar maar deze klanten communiceren op andere manieren met ons."

Sommige klanten van de markt zijn leveranciers die niet over eigen magazijnen beschikken. "We hebben ruim zes klanten die aan middelgrote restaurants in de regio leveren en de PWPM faciliteit als magazijn gebruiken," aldus John Vena. "De omgevingstemperatuur wordt op 10 graden Celsius gehouden en klanten kunnen de gekochte producten op het dok laten, hun orders in orde maken, vrachtwagens laden en de producten bij hun klanten afleveren. Aan het einde van de dag vertrekken ze weer om de andere dag terug te komen. Tot de overige klanten behoren ook landelijke retailketens, onafhankelijke supermarkten, boerenmarkten, restaurants en cateraars. "We zijn enthousiast dat we zo'n breed scala aan klanten kunnen bedienen en deze diversiteit zal de markt op de lange termijn ten goede komen."


Contact:
Emily Kohlhas
John Vena, Inc.
Tel: 215-336-0766