Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frans-Peter Dechering van VEG.:

"Volop marktkansen in het specialistisch kanaal"

Tholen - De AGF-sector is te veel op volume gericht, zegt Frans-Peter Dechering van VEG. "Natuurlijk is het gemakkelijker om vrachtwagens direct bij Albert Heijn of Jumbo af te leveren, maar in het specialistische kanaal zijn er volop marktkansen. Er is een markt te winnen en er valt geld te verdienen." VEG. kijkt namelijk net even anders tegen de markt aan. Als teler of bedrijf kun je namelijk een pull-markt creëren. Voorbeelden zijn de founding partners van VEG. "Wanneer je producten en concepten via het specialistische kanaal introduceert, heb je kans dat de retail daarom gaat vragen", aldus Frans-Peter. "Voorbeelden daarvan zijn de honingtomaat van Looye Kwekers, maar ook Peka Kroef heeft het succes te danken aan de groentenspecialisten." Het is een van de doelstellingen van founding partners van VEG. om hun contacten met het specialistische kanaal verder te intensiveren en uit te breiden.


Speciaalzaak, foto Peka Kroef

4 kanalen
De binnenlandse consumptie van verse groenten en fruit vertegenwoordigt een omzet van 7,3 miljard euro per jaar. Een derde daarvan wordt afgezet door niet-retail kanalen die bovendien sterk groeien. Het Food Service Instituut Nederland brengt de verschuivingen in de markt in kaart en dat laat zien dat er veel kansen liggen in dat niet-retail kanaal. VEG. heeft de 4 meest relevante kanalen voor de AGF-sector eruit gepikt.

Nummertje trekken
In de eerste plaats zijn dat natuurlijk groenten- en fruitspeciaalzaken, groenten- en fruitkramen op markten en landwinkels. Ze vertegenwoordigen een AGF-omzet van naar schatting 500 miljoen euro. Hoewel het een licht dalend segment is, zijn naar schatting 900 AGF-speciaalzaken verantwoordelijk voor 70% van die omzet. Fruitkramen op de markt, landwinkels en local for local vullen de rest in en daarbij worden landwinkels volgens FSIN gezien als een groeiende markt. Deze specialisten kunnen een springplank zijn voor innovaties. Frans-Peter: "Bij de retail mag je een nummertje trekken bij de category managers, waarmee je moeilijk een relatie opbouwt en het spel heel erg om de inkoop draait. Het is veel makkelijker om een relatie met specialistische bedrijven aan te gaan en daar nieuwe producten en concepten te testen."

Passief
Foodservice is een breder foodkanaal en het aandeel AGF daarbinnen kan niet met harde cijfers onderbouwd worden. "Maar daar gaat het ook niet om. Het is een relevante doelgroep en als sector moet je proberen daar meer af te zetten", stelt Frans-Peter. "We onderscheiden in foodservice drie relevante kanalen om bij aan tafel te komen: De new retail, zorginstellingen en bedrijfsrestaurants. In deze kanalen moet de AGF-sector een plek op het bord verdienen. We moeten elkaar inspireren met geschikte producten, productsamenstelling, verpakkingen maar ook meedenken in de juiste toepassing. Het gaat om het samenspel van het hele cluster om deze kanalen en doelgroepen goed te bedienen. De sector is er naar onze mening nog te passief mee bezig."
foto Peka Kroef
New Retail
Bij New Retail gaat het om nieuwe winkelvormen. "Dat komt voor uit blurring, het combineren van winkelvormen waardoor nieuwe formules ontstaan. Denk aan de foodmarkten, maaltijdbox-abonnementsvormen maar bijvoorbeeld ook aan bibliotheken, die aan het transformeren zijn tot sociale plaatsen van samenkomst en een aantal zijn al belangrijke foodservice punten geworden. Je kunt er koffie drinken maar ook een maaltijd krijgen."

Geld verdienen
Catering in zorg- en welzijnsinstellingen is een commercieel interessant kanaal waarbij je als sector ook maatschappelijke impact hebt. "We kunnen als branche veel meer doen op het gebied van gezonde voeding en het AGF-aandeel daarin vergroten. Uit een onderzoek in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem bleek dat de ligtijd daar aanzienlijk wordt verkort door menukeuze en gezonde maaltijden waardoor mensen zich prettiger en gezonder voelen. In verhouding met de verpleegkosten beslaan maaltijdkosten slechts een klein deel van de totale ligtijdkosten. VEG. vindt dat de sector daar echt de handschoen moet oppakken. Er valt geld te verdienen en je helpt mee maatschappelijke kosten te besparen." Als zijsprong benoemt Frans-Peter ook nog de ouderen als onderbelichte doelgroep. "Ik zie wel snackgroenten die voor kinderen worden ontwikkeld maar wie heeft er een specifiek concept voor ouderen? De maatschappij veroudert en gezond ouder worden is een megatrend. Ook in Duitsland speelt dat heel erg. Ouderen hebben veel geld te besteden en willen zich niet oud voelen. Daarom zijn ze zeer geïnteresseerd in gezondheid en een gezonde levensstijl en de sector kan daar heel goed op inspelen."



Dutch Cuisine
Het vierde en laatste kanaal waar winst voor de sector ligt, is de catering in bedrijfsrestaurants. VEG. ondersteunt de visie van Rob Baan met zijn streven om van Nederland de gezondste delta van de wereld te maken. In het bedrijfsrestaurant van Koppert Cress worden maaltijden aangeboden conform de principes van Dutch Cuisine, waarin onder andere de verhouding groenten en vlees van 80/20 wordt aangehouden. De medewerkers krijgen er dagelijks een keuzemaaltijd aangeboden, waarin minstens 150 gram groenten is verwerkt (de helft van de dagelijkse behoefte). Als extra stimulans heeft Baan besloten deze maaltijd gratis ter beschikking te stellen. Onderhandelingen met de Belastingdienst liggen in het verschiet om dit ook te laten aansluiten bij de huidige regelgeving.

Over
VEG. is een nieuw 2-daags vakevent van en voor AGF professionals dat inspeelt op de AGF-ontwikkelingen met een duidelijke focus op gespecialiseerde kanalen: groentenspecialist, lokale retailer, foodservice en 'influencers'. Dat zijn de Groente & Fruit helden. De koers van VEG. is 'product leadership'. Het laat zien wat smaak en gezondheid betekenen voor mensen of bijvoorbeeld maatschappelijke kosten. VEG. is een activerend event met een plezierige mix van demonstraties, workshops, mini seminars en stands. Een plek waar creatie, lef en succes gemeenschappelijke delers zijn. VEG. vindt plaats op 20 en 21 juni in Onderzeebootloods op RDM Rotterdam. Zie www.veg-event.nl voor meer informatie.

Voor meer informatie:
VEG-event
info@veg-event.nl
www.veg-event.nl