Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Christiaan van Ravenswaaij over nieuwe winkelformule De Koopman:

"We maken liever tien keer een dubbeltje dan vijf keer een kwartje"

Tholen - Met haar locatie in Veenendaal neemt groothandel S.C. van Ravenswaaij al bijna 90 jaar geografisch gezien een unieke plaats in voor een AGF-groothandel. "Even een palletje omruilen is niet zo handig als op een handelscentrum, maar we vinden het erg fijn om in de luwte te opereren", vertelt directeur Christiaan van Ravenswaaij, die de derde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt. Momenteel zijn de tweede, derde en vierde generatie binnen het bedrijf werkzaam. Ook op afzetgebied voert de Veenendaalse groothandel haar eigen strategie. Dat blijkt uit het feit dat het aantal groentenwinkels tegen de stroom in een stijgende lijn vertoont. Twee jaar terug introduceerde de groothandel naast de winkels van De Goudreinet en franchise-winkels van Fruitcompany. het nieuwe concept 'De Koopman'. "In de krimpende markt van groentewinkels zien we veel groeimogelijkheden."


Rechts de allereerste 'Koopman'

"De Goudreinet bestaat al sinds 1975. Inmiddels behoren er 41 winkels tot deze formule. In de strook Rotterdam-Zwolle is er bijna altijd wel een Goudreinet in de buurt te vinden. Wij bereiden en selecteren in deze winkels de beste en lekkerste producten. Zo hebben wij naast het traditionele  groenten- en fruit, ook een breed assortiment in ongebrande noten, zuidvruchten, gedroogd fruit, rauwkost en salades. Daarnaast hebben we negen franchise-winkels van de Fruitcompany. Deze winkels lopen over het algemeen erg goed, maar we zagen ook dat er in de markt ruimte was voor een ander soort concept om een ander publiek te trekken. Daarom zijn we met het winkelformuleconcept 'De Koopman gestart, die inmiddels al uit zeven winkels bestaat."



"Met De Koopman verdienen we liever tien keer een dubbeltje dan vijf keer een kwartje. Het concept is gebaseerd op heel scherp inkopen en verkopen. Als je groenten en fruit voor een scherpe prijs kunt wegzetten, dan blijken groenten en fruit ineens erg populair. Maaltijden en salades zul je bij 'De Koopman' niet zo snel aantreffen, maar als we voor een gunstige prijs een grote partij pitahaya's in kunnen slaan, dan kun je die er wel vinden", vertelt Christiaan. "Het is heel interessant om te zien dat er bepaalde plaatsen zijn waar De Koopman enorm goed draait, terwijl er in andere plaatsen meer ruimte is voor een Goudreinet-winkel. Met die data doen we ons voordeel. Zo is het best mogelijk dat er in sommige steden plaats is voor beide ketens."



"Voor De Koopman kopen we extra scherp in, maar we doen geen concessies aan de kwaliteit. De mandarijnenmarkt is nu enorm slecht en het zou heel eenvoudig zijn om voor heel weinig geld mandarijnen van mindere kwaliteit te kopen, maar dan zouden we ons principe verloochenen. De drie uitgangspunten van De Koopman zijn verrassend, vers en voordelig. Zolang we maar scherp kunnen inkopen, is er ook wel ruimte voor exclusievere producten. Zo bieden we bijvoorbeeld ook wel luxe Jumbo Navel-sinaasappelen aan, die je bij de supermarkt niet snel zult vinden. We bieden bijna alle producten in deze winkels onverpakt aan. Toen we van start gingen met De Koopman, bleek al snel dat de winkelmandjes te klein waren. Een groter compliment kun je eigenlijk niet krijgen. Met de kennis die we opgebouwd hebben vanuit onze winkels, kunnen we ook zelfstandige klanten prima bedienen die onder hun eigen naam in de branche werkzaam zijn."



Het volledige winkelpersoneel van De Goudreinet en De Koopman is in dienst van Van Ravenswaaij, met de winkels van The Fruitcompany erbij behoort ruim 95% tot het personeelsbestand. "Wij verzorgen vanuit Veenendaal alle administratie, dus zij kunnen zich echt op de winkel focussen", vertelt Christiaan. "Elke winkel kent een filiaalchef en een tweede man of vrouw en altijd is één van hen in de winkel aanwezig." Op de vraag of het lastig is om winkelpersoneel aan te trekken, antwoordt hij: "Dat is erg regiogebonden, maar tot nu toe weten we een mooie, jonge club mensen aan te trekken. We geven ze een interne opleiding en laten nieuwe filiaalchefs eerst op een andere locatie meedraaien. Daarbij zien we dat groenten en fruit ook weer hipper worden en ook weer een jong publiek aanspreken."



Voor meer informatie:
S.C. van Ravenswaaij
De Doelen 2
3905 TA Veenendaal
TeL; 0318-546470
christiaan@ravenswaaij.nl
www.ravenswaaij.nl

Publicatiedatum: 19-12-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: