Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
InCampagna voert strijd tegen onrecht

"Maffia op Sicilië nog altijd springlevend"

Tholen – Voor Siciliaanse coöperatie InCampagna is het soms vechten tegen de bierkaai. De sociale problemen in het door de maffia gedomineerde eiland in de Middellandse Zee laten hun sporen na. De aanhoudende vluchtelingenstroom, hoge werkloosheidcijfers en uitbuiting op de werkvloer zijn van alledag, maar dat laat oprichter Andrea Valenziani geenszins ongemoeid. Het sterkt hem in de overtuiging dat Italiaanse ondernemers hun schouders er flink onder moeten zetten om deze problematiek gezamenlijk aan te pakken. 



Afzet meer richting groothandels
Vorig seizoen is InCampagna onder leiding van ex-Warmonderhoffer Jan-Thijs van Heck gestart met haar activiteiten in Nederland. Coöperatie InCampagna, een samenwerking van biologische telers op Sicilië, belevert diverse mediterrane lekkernijen, waarbij biologische citrus, avocado's, kiwi's en cactusvijgen niet mogen ontbreken. Maar ook diverse groenten zijn van de partij. De coöperatie beschikt sinds kort over een eigen pand met moderne, horizontale bedrijfsstructuur. Vanuit daar wordt de citrus gesorteerd en de bestellingen zorgvuldig verpakt alvorens het op transport gaat naar meerdere Europese landen. Vanaf het huidige seizoen ligt de nadruk op het vlak van afzet meer op de grotere afnemers, zoals (vers)groothandels.



Sociale problemen aanpakken
Jan-Thijs benadrukt dat InCampagna meer is dan alleen een telersnetwerk die afzet verzorgt. "Wat ons kenmerkt is de onderlinge, lokale steun. Om immigranten en vluchtelingen te helpen integreren biedt de coöperatie hen opleidingsmogelijkheden om binnen de teelt aan de slag te gaan. Andrea maakt zich verder hard om lokaal een opnieuw bos te herplanten die verdwenen is als gevolg van slecht landschapsbeheer en bosbranden, om zo bodemerosie tegen te gaan en de biodiversiteit te vergroten." 



Maffiapraktijken
InCampagna is ook aangesloten bij een anti-maffiavereniging. "Vergis je niet, de maffia op Sicilië is nog altijd springlevend. Ook binnen de biosector wordt er gesjoemeld. Daarom geloven we des te meer in transparantie en eerlijkheid. De verhalen van de telers liggen klaar om gedeeld te worden. Niet alleen vanuit klantperspectief om de verbinding met de herkomst te vergroten, maar omdat het broodnodig is om precies te weten hoe de lijnen lopen." Hij geeft aan dat bevriende telers buiten het netwerk regelmatig getuige zijn geweest van misstanden, maar dat het een lastige strijd is om tegen de grote (bio)sinaasappelbedrijven in te druisen, zonder door hen tegengewerkt te worden. "Daarom zijn we ook in gesprek met onderzoekjournalisten om dit aan de kaak te stellen."



Duitse mentaliteit
"Het is misschien ook een beetje de volksgeest onder de Italianen: een oppervlakkige glans aan de buitenzijde, terwijl het er onder de motorkap niet altijd even best aan toe gaat." Daarom is het vooruitstrevend, innovatief en inspirerend hoe Andrea te werk gaat, vindt Jan-Thijs. "Hij is een organisatorisch talent – hoe strak, helder en eerlijk hij binnen alles regelt, is ongekend. Zeker naar de Siciliaanse maatstaven. Qua mentaliteit is hij net een Duitser", zegt hij lachend. "En dat zie je terug in de gehele organisatie van InCampagna, die hij van onderaf aan heeft opgebouwd."



Snelle belevering
In Nederland belevert InCampagna onder meer aan vaste afnemer BioRomeo. Veel klanten zijn volgens Jan-Thijs te spreken over de hoge kwaliteit van de producten. "Natuurlijk kan een slager zijn eigen (vrucht)vlees niet keuren, maar uit de vele reacties valt op dat men hoog opgeeft van de goede, intense smaak. We plukken immers pas kort voor transport en beleveren snel, wat de kwaliteit ten goede komt."



Tradities met moderne middelen
Als biologische pionier in de regio zet de coöperatie alles op alles om te voorkomen dat de intensieve teelt de boel daar overneemt. Het is zaak de tradities verder te ontwikkelen met moderne middelen", besluit Jan-Thijs. "Zo beschermen we dat niet alleen wat goed is, maar verbeteren wij ook de kwaliteit van onze producten, de lokale omgeving en wereld. Daar plukt iedereen de vruchten van."

Voor meer informatie:
Jan-Thijs van Heck
InCampagna NL
Tadamasingel 48
7201 EN Zutphen
T: +31 (0)6-21497773