Kaufland beëindigt leveringsservice
"We betreuren het dat we de medewerkers in Berlijn geen perspectief voor de lange termijn kunnen bieden en bedanken hen voor hun uitstekende inzet in de afgelopen maanden", zegt Patrick Kaudewitz, bestuursvoorzitter van Kaufland. Voor de circa 300 medewerkers in Berlijn, die vooral werkzaam zijn in de logistiek en uitlevering, worden sociale oplossingen geboden. Circa 80 medewerkers van de bedrijfscentrale bij de vestiging Heilbronn, die zich bezighouden met de leveringsservice, wordt een andere functie binnen de bedrijfsgroep aangeboden.
De ervaringen wat betreft het verloop van de zaken en de klantenfeedback waren tijdens de pilotfase positief. "Het afgelopen jaar heeft laten zien dat we ook bij de levering van levensmiddelen veel klanten konden overtuigen met de prestaties van Kaufland", zegt Patrick. "Met het oog op de rentabiliteit, de prijs- en marktontwikkeling zien we echter dat een leveringsservice van levensmiddelen op termijn niet kostendekkend te runnen is. Ook op internet moeten de klanten kunnen vertrouwen op onze prijsbelofte. Hogere prijzen bij de levering van levensmiddelen zijn voor ons geen optie."
De plannen om de dienst uit te breiden naar meer steden, worden niet voortgezet. Na afloop van de pilotfase concentreert Kaufland zich aanvankelijk versterkt op digitale innovatiepotentie in de stationaire handel, waar het bedrijf en haar klanten sterker van zullen profiteren.