Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Fevia blij met handelsakkoord Europese Unie en Japan

"Belgische diepvriesgroenten en aardappelproducten hebben potentie in Japan"

Fevia reageert verheugd op de aankondiging van het handelsakkoord dat bereikt is tussen de Europese Unie en Japan. Export is meer dan ooit de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie, en de uitvoer van Belgische voeding en dranken naar verre exportlanden is zeker belangrijk, zo meldt de Belgische organisatie. Handelsakkoorden zijn volgens Fevia voor Belgische voedingsbedrijven van uiterst groot belang om grenzen te doorbreken en met kwalitatieve voedingsproducten de wereld te veroveren onder de vlag 'Food.be – Small country. Great food.'

Diepvriesgroenten en aardappelproducten
Vandaag is Japan, na de Verenigde Staten en China, de derde belangrijkste verre exportmarkt voor Belgische voeding. Belgische voeding scoort vooral bij onze Aziatische partners omdat ze veel belang hechten aan kwaliteit en veiligheid van producten. Vorig jaar werd maar liefst voor 177 miljoen euro (in waarde) aan Belgische voeding en dranken geëxporteerd naar Japan. Voor diepvriesgroenten en aardappelproducten blijkt er bovendien nog veel potentieel te liggen, zo geeft Fevia aan.

Stagnatie
Toch stagneerde vorig jaar de export naar Japan voor het eerst. De uitvoer van Belgische producten daalde van 185 miljoen naar 177 miljoen euro. Daarom is een handelsakkoord met Japan meer dan welkom om de export van Belgische voeding te blijven ondersteunen. Hoge importtaksen remmen echter de export van Belgische voedingsproducten zoals Belgische bieren, kazen of varkensvlees naar de Japanse markt.

Toejuichen
Fevia voorzitter Jean Eylenbosch juicht dan ook het akkoord toe: "Door het handelsakkoord met Japan vallen op termijn tot 85 procent van de bestaande importtarieven weg en dat is heel goed nieuws voor de groei van Belgische voedingsbedrijven die zich elke dag inzetten om kwalitatieve producten te produceren. Het is ook een sterk signaal tegen het protectionisme dat overal in de wereld opduikt en de groei van onze voedingsbedrijven afremt. Daarom roept Fevia op om samen met de vlag 'Food.be – Small country. Great food.' het imago van hoog kwalitatieve en betrouwbare Belgische voeding te blijven versterken."

Bron: Fevia

Publicatiedatum: 12-12-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: