Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Paul Demyttenaere, REO Veiling:

"Belgische retail koopt systematisch Fine Fleur prei en betaalt hiervoor de hoogste prijs"

Tholen - De klacht van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) dat de Belgische retailers te laat op de klok drukken om een zo laag mogelijk prijs te betalen, vindt Paul Demyttenaere, algemeen directeur van REO Veiling,  niet terecht. "Het feit dat zij systematisch onze Fine Fleur prei aankopen, bewijst het tegendeel. Weet wel dat de retail elke dag opnieuw op hun stoep product aangeboden krijgt afkomstig van individuele telers die daarmee de collectieve prijzen proberen te ondermijnen. Dit toont in elk geval dat de GMO groenten en fruit, met als doel producenten collectieve marktmacht te geven, echt wel een zinvol initiatief was vanuit Europa. Dankzij de klok, het samenwerken van telers en een rigoureus kwaliteitsbeleid wordt bij prei een correcte en eerlijke prijs gehaald voor de teler."

Betalen
Retailers zijn dus best bereid een goede prijs te betalen voor een kwaliteitsvol product, stelt Paul Demyttenaere. "Onze Fine Fleur prei gaat momenteel voornamelijk naar de Belgische retailers en dit voor ongeveer het dubbele van de huidige Nederlandse marktprijs en de prijs die betaald wordt door handel die zich rechtstreeks bij de teler bevoorraadt in België. Op dit ogenblik zie ik drie prijsniveaus, te starten bij de prei die verhandeld wordt buiten de Lava coöperaties en ongeveer 5 tot 8 cent onder de prijs van de Flandria prei ligt. Het prijsniveau van deze prei situeert zich op het niveau van de Nederlandse prijsvorming. Vervolgens heb je het prijsniveau van de Flandria prei en tenslotte heb je de Fine Fleur prei die zich ongeveer 8 tot 10 cent boven het niveau van Flandria situeert.  Maandag zat de prijs van Fine Fleur prei op ongeveer 28 tot 30 cent per kg."


Fine Fleur prei

Prijsdruk
De continue prijsdruk van de niet-klokverkoop in Nederland en ook wel in België, voor een product waar men het niet nauw neemt met productkwaliteit, heeft zijn effect op de prijsvorming op de REO Veiling. "In Nederland ligt het prijsniveau al maanden onder de 20 cent en dat trekt ook aan onze prijzen", zegt de directeur van de REO Veiling. "Toch is het dankzij de klokverkoop en een rigoureus kwaliteitsbeleid dat we het iets hogere prijsniveau in België halen. Weet ook dat de druk op de markt voornamelijk komt van gelegenheidstelers in het buitenland, o.a. in Spanje, Frankrijk, maar ook Polen, die omwille van de goede prijsvorming de vorige twee jaar gemikt hebben op de najaarsperiode om prei in de markt te zetten. Waren deze producenten vertrokken vanuit de prijsgegevens van de voorbije tien jaar, dan zouden ze echt wel geweten hebben dat het najaar meestal lagere prijzen kent. Weet ook dat het aanbod op de REO Veiling stabiel is in vergelijking met de vorige jaren. Het is echt niet West-Vlaanderen die de markt onder druk zet. Bovendien blijven we inzetten op kwaliteit en eisen discipline van de aangesloten preitelers."

Ondoorzichtig
De veiling heeft wel last van de ondoorzichtige vrije markt buiten de veiling. "Op de vrije markt wordt product van matige kwaliteit aangeboden die systematisch de prijzen onderuit haalt. Het geldt niet alleen voor prei maar ik zie het bij alle wintergroenten, ook bij knolselder, rode en witte kool en spruitkool. Dat is wel zorgelijk omdat ook de tracering vaak te wensen overlaat en er met de herkomst van het product gegoocheld wordt. De marges die hierdoor ontstaan komen echt niet terecht bij de teler en ook daar kunnen de syndicale landbouworganisaties iets mee doen."


Prei op een markt
 
Voor meer informatie:
REO Veiling
Paul Demyttenaere
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare, België
Tel: +32 (0)51 231 211
Fax: +32 (0)51 231 289

Publicatiedatum: 12-12-2017
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:


Meneer de directeur de essentie van de zaak is zowel door Tony als mij aangegeven dat de beste prijs uit de markt niet automatisch de kostprijs +winst is.Als teler is het bedroevend dat de beste kwaliteit ook niet kostprijs +betaald word.Vraaag is aan inagro kostprijs berekeingen op van al uw teelten u verkoopt.Leg daar dan is uw verdien moddel als coopratie op.moeilijkheid in de oefening voor u zonder gmo of andere gelden.
Roggeman Dirk, Asse - 14-12-2017 12:36:51


Beste Tony,

Laat toe dat je reactie getuigt van een grote dosis naïviteit. Het kan zeker geen onwetendheid zijn.
Als handelaar en producent weet je als geen ander dat product dat niet collectief afgezet wordt hiermee niet van de markt verdwijnt. Wel integendeel..
Als producent en handelaar weet je als geen ander dat inzetten op kwaliteit zorgt voor productiebeperking en marktverruiming. Beiden samen kunnen een moeilijke marktpositie doen kantelen. Dit is trouwens wat we echt nodig hebben op dit moment.
Als handelaar weet je als geen ander dat product dat voor de verkoop aan de handel aangeboden wordt aan klokprijs-min, zorgt voor prijserosie. Ook het kwaliteitsvol product dat collectief in de markt gezet wordt, leidt onder deze prijserosie.
Als fruitteler weet je als geen ander dat verdeeldheid onder producenten bij het naar de markt gaan, zorgt voor druk op de rendabiliteit van een sector.

mvg

Paul Demyttenaere
paul demyttenaere, roeselare (email) - 14-12-2017 10:15:05


Meneer de directeur het is niet omdat "fine de fleur" de hoogste prijs uit de markt haalt dit een goede prijs is.Een goede prijs is voor de teler de kostprijs per kg of ha +een gangbare winstmarge .in de kostprijs moet dan ook de teler zijn uurloon zitten aan de prijs van een stielman.
Roggeman Dirk, Asse - 13-12-2017 7:43:33


Ik denk dat we de cooperatie en klokverkoop moeten koesteren als basis voor een duurzame tuinbouw.Anders eten we binnen afzienbare tijd helemaal uit de handen van de retail.
FILIP Vandaele, Oostnieuwkerke - 12-12-2017 15:55:43


Iedereen heeft hier een stukje gelijk, ook de mensen van het ABS! Het is schrijnend maar de marge van een supermarkt wordt niet uitgedrukt in percenten maar in centen. Extreem wordt het met prei van 10ct die inderdaad voor 10x meer moet verkocht worden om de kost van ophaling, distributie, schapruimte en marge op te brengen! Als de prei 2€ kost hoor je er niemand over zaniken dat hij 3€ in de supermarkt verkocht wordt!
Het is ook te gemakkelijk om de schuld op de vrije teler of handel te schuiven directeur! De niche van Fine Fleur is zeker een mooi initiatief en proficiat voor de meerwaarde maar realiseer je dat de teler zelfs aan 28ct niet kan overleven en als alle overige volume op de klok zou komen is het ook huilen met de pet op!
Het is zoals VDB eens zei: ‘trop is teveel en teveel is trop!’
Tony Derwael, Neremstraat, 2 Borgloon (email) - 12-12-2017 15:41:39


De klok werkt alleen maar, als alle aanbod en alle vraag op dit verkoop/inkoopinstrument zit.
Zo niet dan is er geen juiste balans tussen vraag en aanbod met als gevolg een "scheve" prijsvorming.
Enzio, Maasdijk - 12-12-2017 13:12:30


Heel juist wat de directeur als reactie schrijft.Het zijn ook die producenten die als het goed gaat op de klok de weg naar de veiling vinden.Alleen jammer dat niet iedereen fine fleur mag leveren en dit enkel voor een select groepje is weggelegd.
FILIP Vandaele, Oostnieuwkerke (email) - 12-12-2017 12:53:51


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: