Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Turkije: Minder Meyer-citroenen door gebrek aan regen

De teelt van de Meyer-citroen is in de afgelopen jaren gestegen als gevolg van de groeiende vraag. Ieder jaar steeg de opbrengst 5 tot 10% en in 2016 was de opbrengst tussen de 180.000 en 200.000 ton. Dit jaar komt deze groei tot stilstand. Door het gebrek aan regen en de hoge temperaturen in het land is de bloesem beschadigd, waardoor de hoeveelheid aan de bomen minder is dan vorige jaren. ''We verwachten 20% minder opbrengst en ook de maten zijn kleiner. Dit kan problemen veroorzaken, omdat afnemers naar grote maten vragen'', legt Mustafa Arslan van MDA Agro uit.


 
Door de kleinere hoeveelheden citroenen waren de prijzen aan het begin van het seizoen, in september, hoger dan vorig jaar. Vorig jaar werd er tussen €0,55 en €0,60 betaald per kilo en dit jaar was dit €0,20 meer. Het grootste probleem in Turkije is dat de meerderheid van de verpakkingsbedrijven al veel citroenen van kleine telers opkopen voor het seizoen begint. Doordat deze bedrijven al deze verzamelde citroenen tegelijk willen afzetten, dalen de prijzen snel.



Omdat Spanje ook citroenen teelt, zou dit een concurrent van Turkije kunnen worden op de internationale markt. ''Toch heeft ieder land zijn markt goed gedefinieerd. Wij sturen vaker onze citroenen naar Rusland en Oost-Europa, omdat lange reizen door zijn type schil voor de Meyer-citroen niet haalbaar zijn.'' Spanje richt zich meer op West- en Centraal-Europa. ''We zijn dus niet echt directe concurrenten. De echte concurrentie vindt plaats tussen onszelf, de Turkse telers'', zo vertelt Arslan. 

De Meyer-citroen is een kruising tussen een mandarijn en een citroen en wordt gekarakteriseerd door zijn zachte, dunne en eetbare schil, een hoog sapgehalte en lage zuurgraad. De bomen zijn kleiner, omdat de hoeveelheden aan de bomen veel groter zijn dan aan andere citroenbomen. Het seizoen begint de eerste week van september en eindigt de tweede week van januari. Na november wordt de kleur van de vrucht donkerder geel te worden en aan het eind van december is de kleur oranje.


Voor meer informatie:
Mustafa Arslan
MDA Agro
Telf.: 90 324 358 11 51

Publicatiedatum: