Momenteel is de Cavendish banaan wereldwijd het meest gevraagde ras. Als gevolg van de natuurrampen die Midden-Amerika de laatste maanden hebben getroffen, is de productie van het ras in Ecuador met zo'n 15% gedaald. Het land beschikt momenteel dan ook niet over de gebruikelijke volumes om aan de vraag uit met name Rusland en andere landen te beantwoorden, die doorgaans grotere hoeveelheden inkopen voor de eindejaarsvieringen.
Het tekort aan conventionele bananen in praktisch alle landen in Midden-Amerika heeft gezorgd voor een toenemende vraag naar babybananen uit Ecuador.
De prijzen zijn sinds week 40 van 2017 weer geleidelijk gestegen. Dit is niet gebruikelijk maar gebeurde dit jaar nadat de prijzen het de eerste 15 weken erg moeilijk hadden. Marianela Ubilla, van het teelt- en exportbedrijf Agzulasa, vertelt dat zij verwacht dat de huidige prijzen hoog zullen blijven totdat de weersomstandigheden weer gunstiger worden voor de bananenteelt."
Het bedrijf heeft vier merken ontwikkeld om meerdere klanten in kleine landen te kunnen bedienen maar het levert ook aan grote landen waar het probeert meerdere klanten te bevoorraden. "Op deze manier is Ecuasabor, ons eerste merk, geboren. Dit merk proberen we extra te promoten om het onze banner te maken. De merknaam lijkt op de naam van ons land waardoor het wereldwijd herkend zal worden, aangezien het land Ecuador ook in de hele wereld beroemd is vanwege de bananenteelt," licht Marianela toe.
Het bedrijf vermarkt ook nog drie andere premium bananenmerken: Akebana, Kassandra en Terravera. De belangrijkste doelstelling van Agzulasa is het invullen van bestaande nichemarkten door babybananen op de markt te brengen en de afzet hiervan op deze markten te verhogen. De afzet vertoont de laatste jaren een stijgende trend en de Verenigde Staten, Rusland en China hebben hun import vergroot. "We hebben ook nieuwe niches voor rode en babybananen in kaart gebracht op markten waar de consumptie commercieel nog verwaarloosbaar is, zoals in Argentinië en Korea. We zijn erin geslaagd om een kleine vraag op deze producten te genereren en volgens onze prognoses zal de vraag de komende jaren blijven groeien."
"Dankzij hun bescheiden formaat zijn babybananen ideaal voor onderweg. Daarnaast smaken ze heerlijk en hebben ze een hoge voedingswaarde. De consumptie onder kinderen, een groeiend deel van de bevolking, is hoog. Dit was voor ons begin 2016 aanleiding om een project te starten om de teelt van babybananen, rode bananen en groene bakbananen verder te ontwikkelen en uit te breiden. Ondanks dat we zelf bananen telen, hebben we hulp van een aantal telers bij wie wij voornamelijk babybananen inkopen omdat we niet in staat zijn om aan de huidige marktvraag te beantwoorden. We zijn daarom van plan om onze teelt en handel te blijven uitbreiden.
Met betrekking tot de verschillende plagen, waaronder RT4 en black sigatoka laat Ubilla weten dat het voorkomen dat RT4 Ecuador binnenkomt een grote uitdaging is die voor het bedrijf reden was om verdere preventieve maatregelen te implementeren. "We hebben deze geïntegreerd in de teeltwijzen die we momenteel toepassen. Een andere grote uitdaging blijft de ontwikkeling van nieuwe rassen die resistent zijn tegen deze plaag en black sigatoka. Ondanks de drastische klimaatveranderingen in 2017 is Ecuador er in geslaagd deze ziekte beter te bestrijden zodat onze plantages gezonder zijn."
Agzulasa is begin 2016 gestart met de extra aanplant van bakbananen. Sindsdien is de Amerikaanse markt geleidelijk gegroeid en ook het economische belang op deze markt neemt toe. Daarom stelt Agzulasa zich voor 2018 ten doel om het Ecuasabor merk op de Amerikaanse markt te positioneren. "Om deze doelstelling te realiseren, zullen we aanwezig zijn op de New York Produce Show, die van 12 tot 14 december in New York gehouden wordt," aldus Marianela Ubilla.
Agzulasa zal in februari eveneens deelnemen aan de vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn (paviljoen 23 D-06).
Voor meer informatie:
Marianela Ubilla
AgzulasaEcuador
T: +593 98 985 2027
E:
mubilla@zulay.comwww.ecuasabor.com