Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Column Mark Koppenol Deck advocaten

Incoterms

Incoterms (FOB, CIF, EXW etc.) zijn voorwaarden zoals die door de International Chamber of Commerce zijn vastgesteld en in de internationale handel veelvuldig worden gebruikt. Ze zijn bijna niet meer weg te denken. De Incoterms (de laatste versie is van 2010) geven onder meer aan wanneer het risico van de zending overgaat van de verkoper op de koper, welke partij het transport moet regelen en tot waar en wie zorg draagt voor de verzekering. Het is de bedoeling dat met de Incoterms partijen weten waar zij aan toe zijn. Maar lukt dat ook altijd?

Het begint natuurlijk bij het weten waar iedere Incoterm voor staat. Vervolgens dient er een keuze te worden gemaakt welke Incoterm je wilt afspreken met de leverancier of afnemer. Je kunt een lijn trekken en voor alle zendingen kiezen voor FOB of CFR, maar dit kan uiteraard ook per klant of zelfs per zending verschillen. Daarnaast is het van belang dat men goed afspreekt welke Incoterm van toepassing is én daar geen onduidelijkheid over creëert of laat bestaan. In de praktijk kom ik nog wel eens tegen dat voor dezelfde zending op verschillende plekken (bijvoorbeeld e-mails, opdrachtbevestiging, factuur et cetera) verschillende Incoterms worden genoemd. Zolang er niks mis is of gaat met de zending, kraait er geen haan. Echter, zodra er problemen zijn met de zending, probeert elke partij de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk op het bord van de ander te schuiven. Aangezien Incoterms kunnen aanwijzen welke partij het risico voor de lading draagt, zal er in ieder geval discussie ontstaan welke Incoterm nu is afgesproken tussen partijen. Weet dus waar de Incoterms voor staan en wees bij een zending consequent in het gebruik van de afgesproken Incoterm.

Maar ook als je dit goed op orde hebt, kan het nog zo zijn dat de afgesproken Incoterm toch niet de verantwoordelijke aanwijst. Uit de omstandigheden van het geval kan immers alsnog iets anders blijken. Denk bijvoorbeeld aan feitelijke gebruiken of wat partijen van elkaar in de gegeven omstandigheden of op basis van de bestaande relatie mochten verwachten. Dat levert dan alsnog voer voor conflict op.

Voor meer informatie: 
DECK advocaten
De Ruijterkade 107 III
1011AB Amsterdam
T: +31 20 238 49 41
M: +31 6 473 440 52
Publicatiedatum: