Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Kilometerheffing voor vrachtwagens met vijf jaar uitgesteld
Het duurt het nog zeker 5 jaar voordat de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt ingevoerd. Dat zei minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen tijdens de behandeling van de begroting van haar ministerie.
De mededeling is opmerkelijk aangezien het regeerakkoord stelt dat de plannen voor de kilometerheffing voor vrachtverkeer 'zo spoedig mogelijk' worden ingevoerd. Maar volgens Van Nieuwenhuizen is 5 jaar nodig voor 'een zorgvuldige invoering'. Zij wil eerst met staatssecretaris Snel van Financiƫn gaan praten over de uitgangspunten, het juridisch kader en de tarieven. "Daarbij moeten we zo veel mogelijk gebruik maken van ervaringen van de buren", aldus Van Nieuwenhuizen.
Vijftien andere Europese landen, waaronder Duitsland en Belgiƫ, hebben al een heffing die is gebaseerd op de gereden afstand. Het kabinet wil dat het daarvoor te introduceren registratie- en betalingssysteem gelijk wordt aan dat in de buurlanden, zodat voor vrachtauto's geen extra apparatuur benodigd is. In een groot deel van de Nederlandse vrachtwagens is al een tolregistratiekastje aanwezig.
Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie Evofenedex zijn fel tegen een belasting die alleen moet worden opgebracht door transporteurs en logistiek dienstverleners en niet door alle weggebruikers. Ook wil Transport en Logistiek Nederland dat er eerst een pilot komt die de effecten meet.