Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Canada wil nieuwe lokale zachtfruitrassen gaan telen
Zachtfruit wint sterk aan populariteit in de retail maar op dit moment domineert het Amerikaanse bedrijf Driscoll's een groot deel van deze categorie dankzij haar eigen exclusieve rassen. Voor zachtfruittelers in het oosten van Canada is het zelfs een uitdaging om aardbeien op de binnenlandse markt te verkopen en zij zullen dan ook niet gauw uitbreiden met frambozen of bramen.
Toch vond er op 28 november in het Vineland Research and Innovation Centre een bijeenkomst plaats waar gesproken werd over de manieren waarop telers in kunnen spelen op de wensen van Canadese retailers en over het versterken van de waardeketen door middel van lokaal geteelde rassen die bij de consument in de smaak vallen.
Consultant Peter Chapman van GPS Business Solutions legde uit dat consumenten verschillende soorten zachtfruit tegelijk kopen waardoor de concurrentie dus niet uit andere zachtfruitcategorieën bestaat.
Chapman voegde er aan toe dat het gemiddelde huishouden jaarlijks 260 SKU's koopt uit een gemiddelde van 35.000 SKU's per winkel. Dit betekent dus dat consumenten gewoontedieren zijn en goede redenen nodig hebben om te willen veranderen. Als een consument van plan is om aardbeien te kopen dan is het aanbieden van frambozen en bramen in hetzelfde schap een manier om mensen over te halen deze ook te proberen. Het aanbieden van lokaal zachtfruit is ook een sterke motivator.
"Wat je van de struiken plukt, is mogelijk niet wat de consument thuis in zijn koelkast aantreft," vervolgt Chapman. "Smaak, externe kwaliteit en houdbaarheid blijven de drie eigenschappen die nagestreefd moeten worden. Als importzachtfruit zich niet weet te onderscheiden qua smaak, dan creëert dat een niche voor de binnenlands fruit.
Om deze reden is er meer onderzoek nodig naar de beste nieuwe rassen. Willem van Eldik, senior consultant bij Delphy, deelde zijn expertise op het gebied van de teelt van 'long cane' frambozen en bramen in Nederland. Tot op welke hoogte kan deze kennis echter aan Canada overgedragen worden?
De aanwezige telers uit Nova Scotia, Quebec en Ontario discussieerden daarnaast over de voordelen en de te nemen stappen.