Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"De grote vraag naar avocado drijft prijzen naar riskant niveau"

Exotische producten worden steeds belangrijker voor importeurs. De populariteit van bepaalde fruitsoorten, waaronder avocado, maakt het moeilijker om te concurreren met andere importeurs en ook komen er regelmatig prijspieken voor. 

We spraken met Christophe Laffon, commercieel directeur van Grupo Fernández, over de huidige ontwikkelingen en trends op het gebied van de import van exotische AGF en over het rijpen en vermarkten van Canarische bananen. 



Grupo Fernández, dat tijdens de laatste editie van de vakbeurs Fruit Attraction zijn nieuwe bedrijfsstijl heeft gepresenteerd, verkoopt ongeveer 100 groenten- en fruitsoorten maar is vooral gespecialiseerd in het rijpen en vermarkten van bananen uit de Canarische Eilanden, Costa Rica, Colombia, Kameroen en Suriname en exoten zoals avocado's uit Spanje, Mexico en Peru, mango's uit Spanje, Brazilië en Peru, ananas uit Costa Rica, papaja's uit Spanje en Brazilië, yucca uit Costa Rica, bakbananen uit Costa Rica en limes uit Mexico en Brazilië. Het bedrijf heeft vestigingen in Barcelona, Madrid, Alicante, Tarragona. Lleida en Tenerife. Het runt een opslag-, rijpings-, verwerkings- en distributienetwerk waarmee het andere groothandelaren en retailklanten bedient, waaronder supermarkten, speciaalzaken en horecabedrijven. 

Christophe legt uit dat wanneer de vraag stijgt er groeikansen ontstaan. "Het feit dat andere importeurs hier ook op inhaken, is normaal op deze markt. Het is waar dat de huidige toename van de wereldwijde vraag naar avocado's de prijzen naar riskante hoogten heeft gedreven maar we verwachten dat de markt zich weer zal stabiliseren zodra de aanvoer groeit."

Ook weersfenomenen zoals El Niño kunnen van invloed zijn op de import. Christophe vertelt dat importeurs zoals hijzelf altijd op zoek zijn naar producten die goed te vermarkten zijn. Het weer verandert voortdurend en het dan ook raadzaam om een plan B achter de hand te hebben, meent hij. 

"Daarnaast zien we dat steeds meer multinationals uit Latijns-Amerika dochterondernemingen in Europa openen, hetzij in Nederland, vanwege haar logistieke voordelen, of in Spanje, dat een logische toegangspoort tot Europa is voor veel Latijns-Amerikaanse producenten, met name vanwege de taal. "We denken dat deze ontwikkeling vooral relevant is voor importeurs die ook als tussenhandelaren functioneren. Ons werk bestaat naast het inkopen van producten ook uit de verwerking of het rijpen zodat retailers de producten direct aan hun klanten aan kunnen bieden. Ons werk is in toenemende mate gericht op het leveren van een product dat aan de wensen van onze cliënten voldoet," legt Christophe uit. 

Aguacates onder het merk Cuqui van Grupo Fernandez

Er wordt vaak gedacht dat de Spanje conservatiever is dan Noord-Europese landen als het aankomt op het proberen van nieuwe producten en smaken. Volgens Christophe is het tegenovergestelde het geval. "Spanje produceert exotische fruitsoorten zoals bananen, mango's, papaja's en avocado's. Het is inderdaad zo dat de volumes kleiner zijn maar iedere consument is vertrouwd met deze producten en consumenten staan bovendien open om nieuwe producten te proberen."

Christophe is er van overtuigd dat naast avocado's ook de populariteit van mango's en papaja's zal blijven groeien in Spanje. "We weten ook dat de teelt van deze exoten in opkomst is in Spanje en hun belangrijkste markt zal dan ook de lokale markt zijn," legt hij uit. 

"Spanje zal  99% van de huidige en toekomstige Canarische productie consumeren"
Grupo Fernández verwerkt zo'n 70.000 ton bananen uit de Canarische Eilanden en andere landen. "Bananen worden het hele jaar door verkocht en geven ons op deze manier de mogelijkheid om ook de rest van ons assortiment aan te bieden. Het feit dat dit ook het rijpen en de verwerking voor onze cliënten inhoudt, zorgt ervoor dat we een constante dienstverlening kunnen leveren en tegelijk ook andere seizoensproducten aan kunnen bieden," vervolgt Christophe. 

De statistieken laten een stabiele groei van het volume importbananen in Spanje zien. Zal dit betekenen dat deze bananen het aandeel van Canarische bananen in de Spaanse markt over zullen nemen? 

"Bananen van de Canarische Eilanden blijven de eerste keuze. Spanje zal 99% van de huidige en toekomstige Canarische bananenproductie blijven consumeren. We begrijpen echter goed dat ook de afzet van geïmporteerde bananen zal toenemen omdat ook het aantal consumenten voor dit product groeit," legt Christophe uit. 

Evenals in een aantal andere Europese landen zijn er in Spanje steeds minder middelgrote en kleine rijperijen. Christophe heeft gemerkt dat binnen bijna alle sectoren samenwerking de garantie biedt om de dienstverlening naar cliënten toe op een hoog niveau te houden. Dit geldt ook voor rijperijen die eveneens goed doordrongen zijn van het feit dat het bundelen van activiteiten en middelen cruciaal is om concurrerend te kunnen blijven. 

Voor meer informatie:
Montse Montané
Grupo Fernández
T: (+34) 93 262 66 90
M: (+34) 615 506 351
mmontane@grupofernandez.es

www.grupofernandez.es

Publicatiedatum: 30-11-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: