Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Makkelijk, voordeliger en gezond

Consumentbeeld diepvries-AGF wordt steeds positiever

Het is belangrijk vernieuwend te blijven binnen alle segmenten van de AGF-sector en diepvriesgroenten en -fruit vormen hierop geen uitzondering. 

"Nu consumenten steeds prijsbewuster worden, winnen budgetretailers, discounters en huismerken steeds meer terrein. Huismerken spelen een zeer belangrijke rol in de ontwikkeling van de markt in Oost-Europa omdat de consumenten hier meer op de prijzen letten. In Polen bijvoorbeeld zijn huismerken goed voor bijna 25% van alle verkochte diepvriesproducten. Huismerken jagen een belangrijke nieuwe innovatiegolf aan en zijn vandaag de dag verantwoordelijk voor 43% van de diepvriesgroenten die nieuw op de markt gebracht worden," vertelt Svetlana Plotean van Octofrost. 



"Het consumentenbeeld van diepvriesproducten wordt geleidelijk aan beter, zelfs in Oost-Europa, wat te danken is aan het groeiend aantal huismerken met concurrerende prijzen en de verschillende marketingprogramma's."

De wereldwijde markt voor IQF-groenten en -fruit zal tot 2027 met een dubbele cijfers CAGR (samengesteld jaarlijks groeipercentage) blijven groeien dankzij de toegenomen vraag van zowel de foodservice- als de retailsector, meldt Frozen Food Europe. 

De Verenigde Staten en Canada zullen naar verwachting goed zijn voor het grootste aandeel in de markt van diepvries-AGF. De Aziatisch-Pacifische markt zal naar verwachting tot 2020 ook een dubbelcijferige CAGR-groei doormaken vanwege het hogere besteedbare inkomen en de toegenomen voorkeur voor gemaksvoeding. 

De afzet van diepvriesgroenten vertegenwoordigt in Europa jaarlijks een waarde van €8 tot €9 miljard. De grootste consumenten van diepvries-AGF zijn Italië, Duitsland en Frankrijk. In termen van waarde had Italië de hoogste afzet met €675 miljoen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met €618 miljoen en Duitsland met €605 miljoen. Deze top drie was in 2015 goed voor een aandeel van 75% van de totale markt. Als hier ook Frankrijk bij opgeteld zou worden, zou dit percentage zelfs 90% bedragen. 

"De belangrijkste factoren die deze groei aanjagen, zijn de groeiende vraag naar gemaksproducten en de lagere prijzen. Producenten leggen meer nadruk op gezonde en gebruiksvriendelijke alternatieven. Innovaties zoals magnetronverpakkingen zijn een duidelijke indicatie dat deze categorie zich verder ontwikkelt en er alles aan doet om in te spelen op veranderende consumptiepatronen. De voedingswaarde van diepvriesgroenten worden sterker benadrukt en etnisch-geïnspireerde soorten zijn één van de laatste nieuwe trends. De hedendaagse consument is drukker dan ooit maar ook gezondheidsbewust en op zoek naar goede smaakervaringen. De markt voor diepvriesgroenten kan al deze behoeften perfect vervullen," aldus Svetlana. 

Voor meer informatie:
Carmen Popescu
OctoFrost Group
Email: info@octofrost.com
Publicatiedatum: