Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chantal de Rijk-Bex, commercieel directeur Jan Linders:

"Alle versafdelingen krijgen meer ruimte"

Tholen - Onlangs opende Jan Linders na een korte verbouwing een gloednieuwe Jan Linders supermarkt in het Limburgse Melick. Met de opening in Melick realiseert Jan Linders zijn 60e supermarkt. Daarmee breidt de supermarktketen zijn winkelbestand, in lijn met de groeistrategie, verder uit. De supermarkt is volledig ingericht volgens de nieuwste formule van de supermarktketen uit het zuiden, waarbij de focus ligt op de versafdelingen.


AGF-afdeling volgens de nieuwe formule van Jan Linders

Meer ruimte voor vers
Jan Linders is al twee jaar bezig met de implementatie van de nieuwe formule. Momenteel zijn er reeds 21 van de 60 supermarkten uitgerust met de elementen van de nieuwe formule. "Alle versafdelingen krijgen in deze nieuwe formule flink meer ruimte en dat vertaalt zich terug in hogere totaal-omzet met significant hogere versomzet", vertelt Chantal de Rijk-Bex, commercieel directeur van Jan Linders.


Jan Linders is met plek 3 beste service supermarkt in AGF volgens GfK

Beste in vers
De focus op vers komt ook tot uiting in de jaarlijkse ranking van GfK. Daarin scoort Jan Linders altijd hoge ogen. Dit jaar werd de supermarkt voor de 7e keer bekroond met de titel: Beste verssupermarkt van Nederland. Dat betekent dat ze gemiddeld het beste scoren op alle versafdelingen (brood, vlees, AGF) ten opzichte van de andere supermarkten. De AGF-afdeling van Jan Linders staat in het rapport op plek 3. "De discountformules Lidl en Nettorama staan respectievelijk op plek 1 en 2. Als servicesupermarkt staan we op plek 3 op de hoogste plaats", benadrukt Chantal.


Chantal de Rijk-Bex, commercieel directeur Jan Linders

Local for local fans
"Onze pay-off is Het voordeel van het zuiden. Naast de juiste prijs-kwaliteitverhouding is dit onze meest onderscheidende formulepijler. We halen bij voorkeur al onze producten uit eigen regio. Onze fans waarderen dit enorm."
Met "Het voordeel van het zuiden" kiest Jan Linders specifiek voor een local for local insteek. Hun supermarkten bevinden zich in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland waar ze ook bij voorkeur hun (verse) producten vandaan halen. Chantal: "Bij het selecteren van producten staat de beste kwaliteit op plek 1, daarna komt de juiste prijs en dan de regio. Onze voorkeur gaat dus uit naar regionale producten, maar als dat product niet het lekkerste is, kiezen we er niet voor en het product mag t.o.v. de markt ook niet te duur worden."



Omdraaien
Kwaliteit geeft de doorslag in het inkoopproces. Jan Linders kiest voor de lekkerste producten in een soort, dus voor rassen die een intensere smaak hebben. "Bij ons liggen smaakaardbeien en smaaktomaten en niet de waterige varianten. Inkooptechnisch zijn deze vaak iets duurder." Op het servicekantoor vinden regelmatig gesprekken plaats met diverse platforms, consumenten, telersverenigingen, afzetorganisatie ZON fruit & vegetables, grote telers en zaadveredelingsbedrijven. "We proberen de keten om te draaien. In plaats dat wij aanbieden wat de teler op zijn land heeft staan, proberen we telers te bewegen te gaan telen waar de klant behoefte aan heeft. De klant staat dan echt centraal. We omarmen deze vorm van samenwerken."

Kritische consument
De consument kijkt steeds kritischer naar de herkomst van zijn eten. Wat merkt Jan Linders van deze trend? "Bio is nog klein maar het is wel een groeimarkt. We zien echter grote verschillen tussen onze winkels. De vraag naar bio stijgt in het stedelijk gebied, in meer landelijk gelegen winkels is bio nog heel klein." Een trend die al enkele jaren aan de gang is, is het terugdringen van verpakkingsmateriaal op de AGF afdeling. "Het terugdringen van de hoeveelheid plastic op de AGF-afdeling is voor ons een speerpunt vanuit onze visie op MVO".
 
Campagnes
Jan Linders kijkt naar de behoeftes van de consument maar probeert hierin ook te sturen om zoveel mogelijk lokale producten aan te kunnen bieden. "We leven met de seizoenen mee. Minimaal 8 keer per jaar wisselen we van campagne. Daarbij maken we de producten die dan relevant zijn groot zodat consumenten met de seizoenen mee-eten. Verder beseffen mensen steeds beter dat groenten en fruit belangrijk zijn om je lichaam vitaal te houden. We zien dat ook terug in de cijfers, het aandeel AGF groeit. Daarbij doen wij ons best om bepaalde doelgroepen te stimuleren meer groente te eten. Voor ouderen bijvoorbeeld wordt het eten van groenten en fruit vaak lastiger. Dan zijn smaak en verteerbaarheid heel belangrijk."

Productontwikkeling
Een belangrijke doelgroep zijn de kinderen, de toekomstige beslissers in het huishouden. Die denken bij Jan Linders mee in productontwikkeling en winkelconcepten. "We hebben een raad van kinderen waarmee we in gesprek gaan om te zien wat zij belangrijk vinden. Een van de eerste stappen die ik heb gezet is om met kinderen door onze supermarkt te lopen. Deze gesprekken en rondleidingen zijn heel verhelderend. Ik raakte echt onder de indruk van wat kinderen al weten over voeding. Ze weten wat gezond en ongezond is en kunnen al een voedingstabel lezen. De AGF-afdeling vinden ze saai en er lag te veel plastic. Om de afdeling leuker te maken zijn we een samenwerking gestart met Bayer, Zon fruit & vegetables en Kokkerelli, een kookuniversiteit voor kinderen. Kinderen gaan daar zelf producten testen en ontwikkelen die zij lekker vinden. In 2018 zullen een aantal producten die bedacht zijn "door kinderen voor kinderen" te vinden zijn in de schappen bij Jan Linders."
 
Kerst
Komende kerstperiode staat eten centraal. Jan Linders zoekt het in de culinaire traditie op AGF-gebied. "Eten en herinneringen zijn sterk met elkaar verbonden. Mijn oma maakte met kerst bijvoorbeeld altijd heerlijke zoete rode kool met lekkere appelstukjes. We hebben aan chef-kok Rene Brienen (sterrenkok van Brienen aan de Maas) gevraagd om met traditionele groenten recepten te maken die een moderne twist meekrijgen. Zo willen we voor onze klanten een onvergetelijke kerst creƫren."

Voor meer informatie
Jan Linders bv Service Kantoor
De Flammert 1211
5854 NC Nieuw Bergen (L)
T 0485-349981
www.janlinders.nl
vraag@janlinders.nl