Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Co-op introduceert nieuw winkelformat

Aldi breidt uit in Franse steden

Italiaanse supermarktsector heeft meer omzet in derde kwartaal
De Italiaanse FMCG-categorie had in het derde kwartaal een groei in omzet. Dit kwam met name door de toename in omzet bij het supermarktsegment. De non-foodsegmenten hadden daarentegen een daling in omzet, aldus statistieken van IRI. In het derde kwartaal steeg de vraag in volume met 4,4% in supermarkten, en met 5,8% in drogisterijen. Bij discounters en hypermarkten nam dit echter af met respectievelijk 2,0% en 1,4%. De prijzen bij FMCG-formats stegen over het geheel met 0,3%, wat te maken heeft met dat minder boodschappen werden gedaan bij discounters en des te meer bij andere retailers. De supermarktformats die in Italië het beste presteren zijn grote supermarkten met een oppervlak van meer dan 2.500 meter. (esmmagazine.com)

Oekraïne: ATB breidt uit in 2018
De Oekraïense retailer ATB is van plan om in 2018 uit te breiden. Eerder maakte de keten zijn resultaten over de eerste negen maanden van 2017 bekend. CEO Boris Markov heeft aangegeven dat ATB met het einde van 2018 in totaal 1.000 vestigingen in zijn netwerk wil hebben. Bij de uitbreidingen wordt vooral gefocust op het westen van Oekraïne, op de omgeving rondom de stad Lviv en op de omgeving van Kiev. Het bedrijf heeft eerder in 2017 al twee distributiecentra in Lviv en Kiev opgezet, die de geplande uitbreiding moeten ondersteunen. Ook worden in 2018 veertig winkels gerenoveerd. De keten voert verder geen veranderingen door voor zijn prijsbeleid. (igd)

Aldi breidt uit in Franse steden
Aldi Nord heeft winkels geopend in de Franse steden Parijs en Nice. De nieuwe winkels wijken af van de norm van Aldi om vooral winkels te vestigen in gebieden waar de rentekosten relatief laag zijn en die in de omgeving van grote steden liggen. De winkel in Parijs is met 980 vierkante meter relatief klein. Het filiaal in Nice heeft een oppervlak van 1.400 vierkante meter. Beide winkels maken gebruik van het nieuwe design van Aldi Nord. (igd)

VK: Co-op introduceert nieuw winkelformat
Co-op Food probeert een nieuw format uit voor zijn grotere winkels. Het nieuwe format is onderdeel van het Everyday Convenience Plus-programma. Jet format gaat uit van een versimpelde vormgeving, die consumenten efficiënter boodschappen moet laten doen. Ook is er meer nadruk gelegd op het versaanbod en op kant-en-klaarmaaltijden De eerste winkels waarbij het format wordt toegepast bevinden zich in Hornbury (West Yorkshire), East Leake (Leicestershire) en Walderslade (Kent). De drie winkels hebben een oppervlak tussen de 650 en 1.000 vierknte meter en zijn gerenoveerd met een investering van £3,8 miljoen (€4,3 miljoen). De proefperiode duurt drie maanden, waarna Co-op besluit of het format ook op andere locaties wordt toegepast. (igd)

Bulgarije: Billa opent winkel in Plovdiv
Billa Bulgaria, dat onderdeel is van de Billa-keten van de Duitse REWE Group, heeft plannen om in de stad Plovdic per 29 november een nieuwe supermarkt te openen. De nieuwe vestiging zou de 117de van Billa in Bulgarije worden. Met het einde van 2017 wil de keten nog meer vestigingen in het land in bedrijf laten gaan. In november zijn tot nu toe drie steden geopend, waarvan twee in Sofia en een in Kardzhali. Billa ging in 2000 de Bulgaarse markt op. De REWE Group is ook actief in het nabijgelegen Kroatië. (seenews.com)

Canada: Precima tekent contract bij Loblaw

Het IT-bedrijf Precima heeft voor meerdere jaren een contract afgesloten met de Canadese retailer Loblaw Companies Limited. Per 2018 wordt Precima verantwoordelijk voor het verzamelen van data van consumenten, marketing en marktwerking voor Loblaw. Hierdoor kan Loblaw beter zijn strategie bepalen voor samenwerking met nieuwe partners en leveranciers of het plannen van promotiecampagnes. (newswire.ca)

Canada: trage retailomzet in tweede halfjaar
De omzet van Canadese retailers viel in september tegen. Het lijkt erop dat consumenten terughoudender zijn geworden in het tweede halfjaar. De retailomzet nam in september met 0,1% toe, hoewel analisten uitgingen van een toename van 1%. In augustus nam de retailomzet met 0,1% af. Canadese retailers hebben in de afgelopen vier maanden een gelijke omzet behaald, terwijl het jaar veelbelovend begon met een van de beste kwartaalresultaten ooit. De tragere omzet laat zien dat de groei van het begin van het jaar zich niet heeft doorgezet. Vorig jaar werd de omzet nog gestimuleerd doordat de Canadese overheid de kinderbijslag had verhoogd, maar enige effecten van dit overheidsbesluit zijn nu niet meer te zien. (esmmagazine.com
Publicatiedatum: