Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Analyse van de Chinese appelsector

Aan het einde van het seizoen van 2017 waren de prijzen voor appelen iets lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De appelprijzen hadden in 2017 een neerwaartse spiraal, wat voornamelijk kwam omdat de prijsopgaven in de appelsector van de laatste jaren wisselvallig zijn geweest. Als appelen de markt op komen, worden ze niet met veel enthousiasme ontvangen. Inkopers wachten liever af, waardoor de prijzen in de laatste jaren zijn afgenomen.


Prijzen voor appelen bij groothandelaars over de laatste vijf jaar

Bij een analyse van appelprijzen bij groothandelaars over de afgelopen vijf jaar is te zien hoe deze zich hebben ontwikkeld. De seizoenspiek qua prijzen valt in september. Als er wordt gekeken naar de verschillen in prijzen bij teeltgebieden en groothandelaars, zien we dat de piek bij groothandelaars duidelijk later valt. De reden hiervoor is omdat telers hun opgeslagen appelen met het einde van juni op de markt legen, voordat nieuwe appelen de markt op kunnen komen. In de periode tussen juni en september is het appelaanbod laag, waardoor de prijzen in de groothandelssector voor appelen in opslag beginnen te stijgen.

In 2017 nam door de invloed van het weer de gemiddelde kwaliteit van appelen uit Shandong af. Tegelijkertijd nam de vraag vanuit grote en middelgrote Chinese steden naar appelen van hoge kwaliteit toe. Om aan die vraag tegemoet te komen, werd de transportsnelheid opgevoerd, wat de logistieke kosten en daarmee ook de marktprijs heeft doen stijgen. Hierdoor ontstond een trend in de appelsector, waarbij de prijzen stegen omdat de vraag naar appelen van hoge kwaliteit groter was dan het aanbod. Niemand was echter geïnteresseerd in appelen van middelmatige kwaliteit. Dit geeft duidelijk een kenmerk weer van de huidige markt voor tuinbouwproducten in China: China heeft geen gebrek aan tuinbouwproducten, maar wel degelijk een gebrek aan tuinbouwproducten van goede kwaliteit.

Bron: Yi Mu Tian (www.ymt.com)
Publicatiedatum: