"Bio vormt geen niche meer"
"Bio vormt geen niche meer, maar wordt steeds belangrijker bij productie, verwerking, handel, consumptie en in de maatschappij", legt Daniel Bärtschi, directeur van Bio Suisse, uit naar aanleiding van de herfstbijeenkomst. "Met Avanti 2025 hebben we ons daarom duidelijke, ambitieuze doelen gesteld voor de ontwikkelingsfase tot 2025." Avanti 2025 volgt de verenigingspolitiek van 2008 op en zal in de komende jaren als leidraad dienen voor de activiteiten van de verenigingsleden.
15 procent bio-marktaandeel
De strategie tot 2025 stelt ten doel dat meer dan 25 procent van de Zwitserse landbouwbedrijven bio-gecertificeerd worden (2016: 13,2%), waarvan meer dan 95 procent volgens de richtlijnen van Bio Suisse. Men wil dat minstens duizend licentienemers of marktgebruikers werken met 'der Knospe', het keurmerk van Bio Suisse (2016: 885) en het marktaandeel van biologische producten aan de Zwitserse levensmiddelenmarkt moet minstens vijftien procent gaan bedragen (2016: 8,4%).